Όσον αφορά τις "jazz κλίμακες" όπως είπατε και τους τρόπους (δώριος, λύδιος, μιξολύδιος κλπ), το θέμα όπως πολύ σωστά είπε ο sot είναι το πώς θα δώσεις στην κλίμακα την δυνατότητα να αναδείξει τον χαρακτηριστικό της ήχο.
Δηλαδή όταν παίξεις δώριο τρόπο, δεν αρκεί να παίξεις την ματζόρε αρχίζοντας από τη δεύτερη βαθμίδα, πρέπει να υπάρχει το ηχητικό αντίστοιχο του δώριου (π.χ. σε C μία Dm7 στην απλούστερη περίπτωση). Ειδικά λοιπόν στις κλίμακες που χρησιμοποιούνται κυρίως στην jazz (π.χ. melodic minor) πρέπει να κολλήσεις κατάλληλα πραγματάκια από πάνω για να ακουστεί όμορφα

Ένα τελευταίο αλλά πολύ βασικό: Στην συντριπτική πλειοψηφία των jazz κομματιών, ειδικά στα standards υπάρχουν chords changes πάνω από τις οποίες καλείται ο αυτοσχεδιαστής να παίξει, δεν ακολουθεί δηλαδή (σχεδόν ποτέ) μία κλίμακα πάνω-κάτω. Τέλος τέλος τα intervals είναι πολύ πολύ βασικά. Έχω ακούσει τον scofield (πολύ μπροστά btw) να παίζει σόλο σε δώριο αν θυμάμαι (πείτε απλά σε major δεν έχει σημασία) και χρησιμοποιώντας συνεχώς διαστήματα όχι τόσο κοινά (Τ, Η) να βγαζει φοβερό groove και jazz feel.

c ya!