...η σπουδη της Αρμονιας εχει σκοπο πρωτιστως να σου μαθει πως ((πρεπει να)) κινουνται οι φωνες μεσα σε μια τετραφωνη συνηθως συνθεση! Τις συνδεσεις μεταξυ των συγχωρδιων και ποιες κινησεις "προκαλλουν" αισθημα "φτωχο" και ποιες οχι.
Φυσικα ξεκινας με καποιους "περιορισμους στην αρχη, αλλα καθως προχωρας, σιγα-σιγα εχεις καποιες ελευθεριες υπο ορους, (πρεπει να γνωριζεις παρα πολυ καλα τους νομους, ωστε να εισαι σε θεση να τους καταρριψεις, οχι απλα να τους παραβεις!!) οπως πχ οι παραλληλες και κρυμενες 8ες ή 5ες, απαγορευονται (λογω φτωχου ακουσματος, αλλα αν καποιος θελει να τις χρησιμοποιει ειναι ελευθερος!!!), ομως μπορουν να επιτραπουν (οι κρυμενες) αν η ψηλοτερη φωνη κανει "βημα" (κινηση ημιτονιου ή τονου).
Φυσηκα η κλασσικη Αρμονια δεν εχει ουσιαστηκες διαφορες με την μοντερνα, αφου δεν προκειτε για μετεξελλιξη, αλλα για το ιδιο ακριβως πραγμα που προυπηρχε και που οι "απλοι" τοτε Αρχιμουσικοι γνωριζαν ακουστικα, αλλα δεν ηξεραν να το εξηγησουν!Χαρακτηρηστηκο παραδειγμα αποτελει και η ξακουστη Ναπολιτανικη πτωση, που δεν ειναι τιποτα παραπανω απο ενα ΙΙ/V/Ι -με ανεστραμενες συγχωρδιες- Τους ακουγοταν σωστα, αλλα δεν μπορουσαν να το γραψουν σωστα ή να πουν απλα τι ειναι!
Ενα αλλο παραδειγμα ειναι και οι "γειτονικοι" φθογγοι, αυτο που λεμε σημερα "εκτος κλιμακας" αλλα "κολλαει" στο κομματι!
Ετσι επαιζαν και αυτοι τοτε,τιποτα δεν αλλαξε, το μονο που εξελλιχθηκε ειναι η τεχνοτροπια και οχι η Αρμονια!