Φιλε ανοιξες τεραστιο θεμα που για να το καταλαβεις απολυτα χρειαζεται καποιες τεχνικες γνωσεις.
Γενικα θα σου πω οτι η λαμπα και το τρανζιστορ ειναι και τα δυο κυκλωματα ενισχυσης (και προ-ενισχυσης).
Η λαμπα ειναι παλαιοτερης τεχνολογιας και το τρανζιστορ πιο καινουριας (σχετικα).
Γενικα το ρευμα περναει μεσα απο τα κυκλωματα , ενισχυεται και στην εξοδο των κυκλωματων αυτων εχουμε το ενισχυμενο ρευμα.
Η διαφορα στην λαμπα ειναι οτι επειδη ειναι καθαρα αναλογικο κυκλωμα δεν ψηφιοποιει το σημα που δεχεται (δεν "τετραγωνιζει" την κυμματομορφη του ρευματος (και αρα του ηχου) αλλα κραταει την καμπυλη κανονικη (ειναι οσο πιο απλα μπορει να το θεσω συγνωμη !!!)
Σαν αποτελεσμα ειναι οτι ενω οι ενισχυτες με τρανζιστορ βγαζουν πιο "ψηφιακο" ηχο , "τετραγωνισμενο" κατα καποιον τροπο , πιο "σκληρο" και ειδικα οταν χρησιμοποιεις στην κιθαρα Overdrive η distortion ακους αυτο το περιβοητο "ξυσιμο" ...
Αντιθετα στην λαμπα , λογω των χαρακτηριστικων της , ο ηχος ειναι πιο "στρογγυλος" , κομπρεσαρισμενος , "ζεστος" και ειδικα οταν υπεροδηγεις μια λαμπα (οverdrive) η παραμορφωση που παιρνεις ειναι πολυ πιο ογκωδης (οχι μπασσα) , πιο γεματη , πολυ ζεστη και γενικα κλασσεις ανωτερη απο την αντιστοιχη του τρανζιστορ.
Το ιδιο ισχυει και για τα καθαρα , αλλα στην παραμορφωση ειναι πολυ πιο εντονη η διαφορα.
Υπαρχουν βεβαια και τα υβριδια ενισχυτες που χρησιμοποιουν προ-ενισχυση με λαμπα κα τελικο με τρανζιστορ , αλλα κατα την γνωμη μου ειναι περισσοτερο δαιφημιστικο τρικ παρα ουσια ...
Δεν υπαρχει τιποτα πιο κ!#$α απο εναν οδηγημενο ενισχυτη full λαμπατο !!!
Το προβλημα της λαμπας ειναι οτι τα κυκλωματα ειναι πολυ πιο ακριβα και ευαισθητα , πιο βαρια , και πιο δυσκολα στην μαζικη παραγωγη , ενω ανα χρονικα διαστηματα (αναλογα της χρησης του ενισχυτη) οι λαμπες θελους αλλαγη (οπως και του σπιτιου !!!) , το οποιο δεν ειναι φτηνη διαδικασια (μπορει να φτασει η και να ξεπερασει τα 200€ , αναλογα με τον τυπο της λαμπας , τον αριθμο τους κτλ).
Αντιθετα το τρανζιστορ ειναι παμθηνο , δεν χαλαει ευκολα και δεν χρειαζεται αντικατασταση με την χρηση. Οποτε καταλαβαινεις γιατι οι περισσοτεροι ενισχυτες χρησιμοποιουν τρανζιστορ (και ειδικα οι λεγομενοι low budget) , αφου το κοστος αγορας τους ειναι το μισο η και πολυ λιγοτερο απ' οτι αυτο των λαμπατων.
Τελευταια εχουν βγει και ψηφιακοι ενισχυτες που δεν εξομοιωνουν τον λαμπατο ηχο (οπως τα τρανζιστορ τυπου mosfet) , αλλα ουσιαστικα αναπαραγουν τον ηχο των λαμπατων με ειδικο computer !
Σε πληροφορω οτι μετα το αυθεντικο ειναι οτι πιο καλο θα ακουσεις ποτε σου και ο ηχος τους σε πολλες περιπτωσεις φτανει στο 95% του αυθεντικου λαμπατου (για να μην σου πω και παραπανω). Κλασικο παραδειγμα η Line6 που φτιαχνει τετοια προϊοντα.
Ακου Mesa Boggie και Marshall και Fender απο τον Vetta και μετα τα λεμε !!! Και σε κοστος που για να αγορασεις τους ενισχυτες που μπορει να βγαλει ενα τετοιο μηχανημα , χρειαζεσαι πολλα εκατομυρια ευρω (δεν κανω πλακα , αφου οι περσσοτεροι ενισχυτες που σου δινει , ειτε δεν τους βρισκεις πια , ειτε ειναι τοσο ακριβοι που ουτε για πλακα δεν θα μπορουσε ενας κοινος θνητος να τους πλησιασει).
Και πριν μου πεις , "Ναι , αλλα αλλο το αυθεντικο" , θα σου πω οτι συμφωνω μεν , και περισσοτερο γιατι εχοντας το αυθεντικο , εχεις μπροστα σου το αληθινο "πραγμα" , το αγγιζεις , το νοιωθεις , το βλεπεις , αλλα σε πληροφορω οτι αν συγκρινεις τα αυθεντικα με αυτα θα δεις οτι οι διαφορες (οι ακουστικες ετσι

ειναι ελαχιστες. Και επισης σε πληροφορω οτι θα εκπλαγεις αν μαθεις ποσα album εχουν ηχογραφηθει με μηχανηματα σαν αυτα !!!