Εγώ, πάλι, νομίζω πως καλή είναι η αγάπη κι η αφοσίωση, αλλά και καμιά μπούφλα, που και που, δεν έβλαψε κανέναν! Σχολείο χωρίς πειθαρχία δεν υπάρχει.
Κι όπως συμβαίνει με τους γονείς που αντιμετωπίζουν ατίθασα παιδιά, έτσι κι οι δάσκαλοι θα πρέπει, το ξαναλέω: κάπου κάπου, να τραβάνε και κανένα αυτί. Ο μαθητής πρέπει και να σέβεται, αλλά και να φοβάται τον δάσκαλό του.
Κι ο μεν σεβασμός κερδίζεται, αλλά η πειθαρχία επιβάλλεται.
Αλλά, τώρα, στο Μεσοβασίλειο της παράνοιας και της απάθειας που βιώνουμε, οι δάσκαλοι κι οι καθηγητές δεν τολμούν ούτε να μαλώσουν τα παιδιά, μη τυχόν και τους προκαλέσουν κάποιο "ψυχολογικό" πρόβλημα. Και κάποιοι ανεγκέφαλοι γονείς πάνε και τα βάζουν με τους δασκάλους, που τράβηξαν τ' αυτί του κανακάρη, ή της θυγατέρας τους, κι ας είναι το "αγγελούδι" τους ο διάολος μεταμορφωμένος.
Παλιά, όμως, τον δάσκαλο τον σέβονταν και οι γονείς, γιατί ήξεραν πως συμμετέχει στην διαπαιδαγώγηση του παιδιού τους μ' έναν τρόπο που οι ίδιοι δεν μπορούσαν να επιτελέσουν: αυτόν της αυθεντίας έξω από την οικογένεια και τον προστατευτισμό της.
Δε λέω, βέβαια, να πισωγυρίσουμε στο Σχολαρχείο και στη βίτσα.
Λέω: μέτρον άριστον.
Καλή είναι η ανοχή, καλός κι ο εκδημοκρατισμός, αλλά στα σχολεία πρέπει να υπάρχει υπακοή και πειθαρχία, γιατί αποτελούν κι αυτά, κυρίως αυτά, τόπους διαπαιδαγώγησης.
Όσο για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, εκεί δηλαδή που σήμερα "έχει χαθεί η μπάλα", θα πρέπει να υπάρξει επιβολή της πειθαρχίας με άλλους τρόπους. Δηλαδή, ας πούμε, στο σχολείο δεν πας όπως γουστάρεις και συμπεριφέρεσαι κόσμια και ευπρεπώς. Το σχολείο είναι τόπος εκπαίδευσης και μάθησης, δεν είναι ούτε καφετέρια, ούτε μπαράκι. Όταν βρίσκεται ένα παιδί στο σχολείο οφείλει να συμπεριφέρεται ως μαθητής. Μετά μπορεί να κάνει ό,τι θέλει κι υπεύθυνοι είναι οι γονείς του. Αλλά, ας τολμήσει ένας καθηγητής να τιμωρήσει έναν μαθητή, ή μια μαθήτρια, για την εμφάνισή του στο σχολείο, ή για τον τρόπο της συμπεριφοράς του, και θα ξεσηκωθεί το σύμπαν, δυστυχώς και πολλοί γονείς, για την καταπίεση, την αυταρχικότητα, τον φασισμό και την καταπάτηση των ελευθεριών του μαθητή, ή της μαθήτριας, καθώς και των δικαιωμάτων τους στην... προκλητικότητα και στους κακούς τρόπους!