Φίλε Τζουρά, θα προσπαθήσω να επεκτείνω το Θέμα σου και σε άλλα μονοπάτια, εκτός του "Γράμματος..»
Το ΚΕΦΑΛΑΙΟ των ενορχηστρώσεων είναι για μένα πολύ μεγαλύτερο από ότι έχει περάσει στον περισσότερο κόσμο… και ειλικρινά απορώ γιατί οι καλοί ενορχηστρωτές δεν χαίρουν ισάξιας εκτίμησης με τους καλούς συνθέτες ή στιχουργούς… (ίσως γιατί είναι τα ίδια πρόσωπα…

)
Και εξηγούμαι : Ενορχήστρωση για ΄μένα είναι οι αποφάσεις σχετικά με το ποιοι ήχοι θα χρησιμοποιηθούν (πόσα και ποια όργανα, φυσικά ή όχι) και ποια από αυτά θα παίξουν ποια κομμάτια της σύνθεσης.
Αποτέλεσμα αυτών των αποφάσεων είναι πραγματικά το ΜΟΥΣΙΚΟ ΥΦΟΣ, η αίσθηση ενός κομματιού.
Θα τολμήσω επίσης μια μικρή κατηγοριοποίηση των ενορχηστρωτικών «τάσεων» όπως τις αντιλαμβάνομαι :
1. Κλασικές ενορχηστρώσεις. (Χατζιδάκης κ.α.). Ευρεία χρήση οργάνων κλασικής ορχήστρας
2. Λαϊκές ενορχηστρώσεις. (Θεοδωράκης, κομπανίες) Με το μπουζούκι ως βασικό solo όργανο και άλλα φυσικά όργανα συνοδείας.
3. Rock ενορχηστρώσεις. (

) Κιθάρες, Μπάσο, Drums, και ίσως πλήκτρα
4. Δωρικές ενορχηστρώσεις. (Σταυρός του Νότου, Γράμμα σ΄ ένα ποιητή αλλά και Σ. Μάλαμας κ.α.). Εξαιρετικά καλή χρήση του στοιχείου της αφαίρεσης (οργάνων, ήχων)
5. Παραδοσιακές ενορχηστρώσεις. (Ross Daly, Δυνάμεις του Αιγαίου κ.α.) Επίσης φυσικά όργανα παρμένα από την παράδοσή μας ή τις μουσικές παραδόσεις άλλων λαών. –Σε άνθηση στις μέρες μας.
6. Ηλεκτρονικές ενορχηστρώσεις. (Κων/νος Β, γενικώς μπιτάκια, αλλά και νέο-λαϊκά π.χ. Βανδή κ.λ.π.) Μια αρκετά παρεξηγημένη τάση, κυρίως με ηλεκτρονικά όργανα/Υπολογιστές. Άλλοι λένε πως πάει τα πράγματα μπροστά, άλλοι μιλάνε για εξευτελισμό των μουσικών πραγμάτων.
Και βέβαια όλες οι ενδιάμεσες αποχρώσεις που είναι το αλάτι των μουσικών κομματιών μας. Προφανώς όλοι καταλαβαίνουμε ότι η κάθε τάση έχει τα δικά της «κόλπα» (χρήση εφφέ κ.λ.π.)
Όσο για τα κριτήρια μιας καλής ενορχήστρωσης, πιστεύω ότι είναι ΑΚΡΙΒΩΣ ίδια με τα κριτήρια μιας καλής σύνθεσης…
Αυτά … / Και καλά μας τραγούδια