intonation ειναι το κουρδισμα της κιθαρας σε σχεση με τον εαυτο της...ΟΚ λιγο ηλιθιο ακουγεται αυτο οποτε εξηγω περεταιρω: μια κιθαρα με κακο intonation μπορεις να την κουρδισεις στην εντελεια ωστε παιζοντας μια συγχορδια στα πρωτα ταστα να ακουστει καλα.Αν ομως παιξεις ενα ακορντο στο 10 η στο 12 ταστο φαλτσαρει παρα πoλυ και σου σπαει τα ουμπαλα.Δηλαδη, ρυθμιζοντας το intonation πετυχαινεις να ακουγεται η κιθαρα στον σωστο τονο σε ολη την ταστιερα.Αυτο εχει τεραστια σημασια σε μια ηλεκτρικη οπου συνηθως παιζεις σε ολο το μηκος του μπρατσου.Το intonation σε μια ηλεκτρικη ρυθμιζεται στο bridge (καβαλαρης) οπου υπαρχει για καθε χορδη ενα "βαγονακι" που μπορει να μετακινειται μπρος-πισω ουσιαστικα αλλαζοντας το μηκος της καθε χορδης.Συνηθως ρυθμιζουμε το intonation συγκρινοντας τη νοτα στο 12ο ταστο με την αντιστοιχη φυσικη αρμονικη:πρεπει να ειναι ιδιες.Σε μια ακουστικη ο καβαλαρης ειναι σταθερος και εγω τουλαχιστον δεν εχω υποψιν μου πως ρυθμιζεται εκει το intonation ,ομως οι γκουρου
του κιθαρα ολο και κατι θα ξερουν.
Οσον αφορα στις ρυθμισεις που αναφερεις οταν αλλαζεις παχος χορδων πρεπει να ρυθμιστει εκ νεου το truss rod (και το intonation), ωστε να εξισορροπει την ταση των χορδων πανω στο μπρατσο. Πιο χοντρες χορδες ασκουν μεγαλυτερη ταση και επομενως πρεπει να σφιξει λιγο το μπουλονακι του truss rod ωστε να αντισταθμιζει την εξτρα ταση.Φυσικα στην περιπτωση σου ισχυει το αντιστροφο. Τωρα αν θελεις απλως να βαλεις καινουριες χορδες 11αρες και η κιθαρα ειχε και πριν 11αρες ,αν καταλαβα καλα, τοτε δε χρειαζεται να κανεις καμια ρυθμιση.Για τη ρυθμιση του truss rod μπορεις να δεις στο
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=60217.0 . Για τις ρυθμισεις του intonation :
Setting the intonation
The intonation can be set by ear or with a tuner. The purpose of setting the intonation is to make the pitch of each string at every fret as accurate as possible as far as the equal-tempered tuning system allows. This is necessary to counteract the increase in pitch which results from the strings being tensioned when pressed down. The treble strings are more affected by this than the bass strings. To compensate for this change in pitch the length of the freely-vibrating strings has to be increased slightly. With a chromatic tuner you can check the pitch of each individual string at each fret. In doing so you will find that the amount of pressure with which the strings are pressed on the fingerboard strongly affects their pitch. Reaching a precise pitch is virtually impossible if the action is too high. In that case you will only get it by pressing the strings only lightly and exactly onto each fret. This is why, as already mentioned above, the action should be set rather low.
The height of the frets also has an influence on the pitch of a string that is pressed down: the higher a fret is, the more the strings will be tensioned when pressed down and the more they will go outof tune. Tune the guitar and compare the pitch of a string pressed down at the 12th fret (2) and its harmonic at the 12th fret. This harmonic is exactly twice as high in pitch as the open string and should also be identical in pitch with the string pressed down at the 12th fret. The job now is to make the pitch of a string pressed down at the 12th fret exactly the same as the pitch of its respective harmonic. If the pitch at the 12th fret is lower, the vibrating length of of the string is too long and has to be reduced by moving the saddle. If, on the other hand, the string pressed down at the 12th fret sounds higher than its
harmonic, its vibrating length has to be increased (3,4). Any changes made at the bridge to increase or reduce the vibrating length of a string will also inevitably change the tuning of the string. So before you continue checking the intonation make sure to tune the guitar first. Carry out this procedure for each string or pair of strings, depending on which bridge you use. To set the intonation very accurately hold the guitar in the playing position as gravity can have an influence.
Αμφοτερα τα αποσπασματα ειναι απο το "Building Electric Guitars" του Martin Koch.Το ξερω οτι εσυ βεβαια εχεις ηλεκτρακουστικη ομως οπως και να 'χει θα παρεις μια ιδεα για το intonation και τη ρυθμιση του truss rod. Ελπιζω να βοηθησα.