Γεια χαρα παιδια, εγραψα ενα 11σελιδο κειμενακι για καποια πραγματα σχετικα με κιθαρες και ενισχυτες που πιστευω οτι θα ειναι χρησιμα, ειδικα σε αρχαριους και σε παιδια που θελουν να μπουν στον χωρο της ηλεκτρικης κιθαρας και εχουν αποριες.
Συγχωρηστε μου το μηκος του κειμενου, αλλα προσπαθησα να μην γραφω αχρειαστα πραγματα και παρολα αυτα εφτασα τις 11 σελιδες

Επισης συγχωρηστε την παραγραφοποιηση κτλ, το ειχα φτιαξει ωραια και καλα αλλα στο copy paste ολα χαθηκαν και εγινε ενας μικρος αχταρμας... Ελπιζω να βγαλετε ακρη και να μην ειναι πολυ κουραστικο το κειμενο. Αν καποιος διαχειριστης θελει και μπορει και κρινει οτι χρειαζεται διορθωση το κειμενο, ας το κανει.
Eπειδη λοιπον βλεπω ότι πολυς «ντορος» γινεται από πολλα παιδια στο θεμα «ποιον λαμπατο μικρο ενισχυτη» και «ποια κιθαρα να παρω για το ταδε ειδος», αποφασισα να γραψω καποιες σκεψεις μου και να καταθεσω τις οποιες εμπειριες εχω και «γνωσεις» πανω στο θεμα. Όλα οσα γραφω είναι προσωπικες αποψεις, δεν θα κανω ιστορικες αναφορες γιατι είναι ανευ ουσιας στο θεμα και απλα τονιζω ότι οσα παραθετω είναι δικες μου αποψεις, μπορει να διαφερουν από πολλων αλλων ή/και να είναι λανθασμενες…. Κατά τα αλλα, καλο κουραγιο και καλη αναγνωση μιας και προκειται να αναφερω αρκετα πραγματακια, αν και όχι σε βαθος…Eπισης να αναφερω ότι θα πω καποια πραγματα μονο για solid body ηλεκτρικες κιθαρες και όχι για hollow, chambered κτλ μιας και οι περισσοτεροι ψαχνουν για solid body κιθαρα.
Μετα τον απαραιτητο προλογο λοιπον, ας ξεκινησουμε από τα ευκολα, τις κιθαρες…
Πολλα παιδια ποσταρουν ερωτησεις και ζητανε αποψεις για το τι κιθαρα να παρουν, ειδικα οι αρχαριοι. Οι περισσοτεροι μαλιστα ζητανε και προτασεις που να καλυπτουν συγκεκριμενα μουσικα ρευματα (και αρα συγκεκριμενους ηχους).
Ειτε είναι καποιος αρχαριος, ειτε όχι, κατά την γνωμη μου, πρεπει να μαθει καποια πραγματα (ή να τα γνωριζει εάν δεν είναι αρχαριος), που είναι βασικα για την ηλεκτρικη κιθαρα. Ποια είναι αυτά; Είναι 3 βασικα πραγματα:
Ο τροπος κατασκευης της κιθαρας και συγκεκριμενα ο τροπος ενωσης λαιμου με σωμα, τα ηλεκτρικα της (μαγνητες κτλ) και το συστημα γεφυρας που χρησιμοποιει.
Εάν καποιος γνωριζει αυτά τα 3 πραγματα, ξερει τι περιπου μπορει να περιμενει από μια κιθαρα, τουλαχιστον ηχητικα (για το παικτικο κομματι, πρεπει παντα η κιθαρα να δοκιμαζεται από τον υποψηφιο αγοραστη).
Ας αναλυσουμε λιγο τα παραπανω:
Υπαρχουν ουσιαστικα 3 ειδη κατασκευης κιθαρας οσων αφορα την ενωση λαιμου/σωματος.
1)
Bolt-on: Ουσιαστικα ο λαιμος βιδωνεται πανω στο σωμα της κιθαρας με βιδες. Ηχητικα θα λεγαμε ότι γενικα αυτος ο τροπος ενωσης, δινει περισσοτερο στακατο ηχο στην κιθαρα (πιο σκαστο ηχο αν θελετε) και συνηθως λιγοτερο sustain σε σχεση με τους αλλους 2 τροπους ενωσης λαιμου/σωματος (εάν φυσικα υποθεσουμε ότι τα υπολοιπα χαρακτηριστικα της κιθαρας είναι ιδια, μαγνητες δλδ κτλ)
2)
Set neck: Εδώ η ενωση λαιμου και σωματος γινεται με κολληση του λαιμου πανω στο σωμα της κιθαρας, με κολλα, χωρις βιδες. Όταν στεγνωνει αυτή η κολλα, τα 2 κομματια «φερονται» σαν ένα. Πλεονεκτηματα αυτης της μεθοδου είναι ότι εχεις καλυτερο sustain σε σχεση με μια bolt-on κατασκευη και συνηθως, (λογω κατασκευης), εχεις και πιο ευκολη προσβαση στα τελευταια ταστα, μιας και δεν υπαρχει αυτό το «σκαλοπατι» που (συνηθως) υπαρχει στις bolt on κατασκευες στο σημειο ενωσης λαιμου/σωματος. Βεβαια υπαρχουν κατασκευαστες που φτιαχνουν bolt on κατασκευες που αυτό το σκαλοπατι είναι σχεδον ανυπαρκτο, όπως αντιστοιχα υπαρχουν set neck κατασκευες που υπαρχει σκαλοπατι (βλεπε Les Paul). Ο ηχος σε set neck κατασκευες είναι συνηθως λιγοτερο σκαστος από ότι σε μια bolt on κατασκευη και το sustain μεγαλυτερο, μιας και κατά την διαρκεια που παιζεται η κιθαρα «δονειται» ολη η κιθαρα σαν να είναι ένα κομματι λογω της κολλησης λαιμου/σωματος και ετσι «παρατεινεται» αυτή η δονηση περισσοτερο σε σχεση με μια bolt on κατασκευη. (και σε μια bolt on κατασκευη δονειται ολοκληρη η κιθαρα, αλλα επειδη «μεσολαβει» η ενωση με τις βιδες, η ενεργεια της δονησης εξαντλειται πιο γρηγορα και «χανεται» στις βιδες κτλ – όλα αυτά θεωρητικως μιας και όπως ειπα υπαρχουν κατασκευες bolt on που ταπεινωνουν και τις καλυτερες neck through)
3)
Neck through: Εδώ εχουμε έναν διαφορετικο τροπο κατασκευης. Ουσιαστικα εχουμε ένα κομματι ξυλο που ξεκιναει από το headstock της κιθαρας και καταληγει στο τελος του σωματος (εκει που δενει η ζωνη χοντρικα). Αυτό το ξυλο είναι μονοκομματο και μοιαζει σαν «επιμηκυμένο» λαιμο κιθαρας, πανω και κατω από τον οποιο, κολλουνται κατοπιν τα «φτερα»/πλευρα της κιθαρας. Μοιαζει λοιπον με το set neck σαν φιλοσοφια, η διαφορα είναι όμως ότι εδώ εχουμε ΟΝΤΩΣ ένα μονοκομματο ξυλο και όχι 2 ξυλα που εχουν κολληθει μεταξυ τους.
Εδώ η προσβαση στα τελευταια ταστα είναι η πλεον ευκολη (σε μια σωστη κατασκευη), μιας και δεν υπαρχει κανενα ειδος σκαλοπατιου κτλ που να εμποδιζει αυτή, μιας και ο λαιμος φαινεται (και είναι) σαν ένα κομματι συνεχομενο, σχεδον σαν να «χυνεται» ο λαιμος μεσα στο σωμα της κιθαρας
Ηχητικα, μια σωστη κατασκευη neck through, εχει (θεωρητικα) ακομα καλυτερο sustain από μια set neck κατασκευη και περιπου το ιδιο σκασιμο.
Τωρα παμε στα αρνητικα… Καλες οι set neck και οι neck through κατασκευες, αλλα ένα από τα μεινεκτηματα τους, είναι ότι επειδη ακριβως ο λαιμος είναι κολλημενος με το σωμα (ή είναι ένα με αυτό), οι όποιες σκευρωσεις παθαινει ο λαιμος, ή χτυπηματα/σπασιματα κτλ, είναι αρκετα δυσκολο να επισκευαστουν, σε αντιθεση με μια blot on κατασκευη, που ακομα και στην χειροτερη περιπτωση, απλα αλλαζεις ολοκληρο τον λαιμο και τελειωνεις. Αυτό είναι ένα βασικο πλεονεκτημα των bolt on κατασκευων, μιας και περα του θεματος συνντηρησης κτλ, υπαρχει και το θεμα customization που μπορει καποιος να κανει στην κιθαρα του. Πχ σε μια bolt on κιθαρα, μπορει καποιος «ανετα» να φορεσει έναν άλλο λαιμο με διαφορετικο πχ προφιλ, παχος ταστων, radius κτλ ώστε να προσαρμοσει την κιθαρα και τον λαιμο της στα δικα του χερια. Σε μια set neck κατασκευη, αυτό είναι πολύ δυσκολο, σε neck through είναι «αδιανοητο» (χαλας ολη την κιθαρα ουσιαστικα) και γενικα ακομα κι αν γινεται, το κοστος είναι ασυμφορο.
Οσων αφορα το θεμα sustain, πλεον οι bolt on κατασκευες δεν είναι αυτές αλλων δεκαετιων και ειδικα σε πιο ακριβα οργανα, είναι τοσο προσεγμενες οι ενωσεις κτλ που μπορουν να κανουν μια καλη κατασκευη bolt on να εχει ιδιο sustain με μια neck through κατασκευη.
Γιατι αναφερω το sustain συχνα; Γιατι αυτό θα μας οδηγησει στα υπολοιπα θεματα, τα ηλεκτρικα και την γεφυρα μιας κιθαρας και το πώς τελικα ο συνδυασμος ολων αυτων φτιαχνει ένα Χ ηχητικο τελικο αποτελεσμα.
Πριν όμως παμε στα ηλεκτρικα και στην γεφυρα, να αναφερω επιγραμματικα και το θεμα
scale στην κατασκευη μιας κιθαρας, οπου τα 2 συνηθισμενα scales είναι αυτό των τυπου Stratocaster κιθαρων και αυτό των τυπου les Paul. Οι Stratocaster εχουν ελαφρως πιο μεγαλο μηκος στο scale (scale: μετρηση μηκους από κει που ξεκινανε οι χορδες στην γεφυρα μεχρι εκει που καταληγουν στον καβαλαρη στο λαιμο) σε σχεση με τις Les Paul (25.5” για τις strat 24.75” για τις Les Paul). Το μεγαλυτερο μηκος θεωρητικα δινει καλυτερο (ακριβεστερο) κουρδισμα και intonation (να παιζουν ολες οι νοτες σε ολο το μηκος της ταστιερας στο σωστο pitch), ενώ οι κοντυτερου scale Les Paul τυπου κιθαρες, υποτιθεται ότι είναι λιγο πιο ευκολοπαιχτες οσων αφορα τα bends μιας και οι χορδες εχουν λιγοτερη ταση λογω μειωμενου μηκους και ετσι χρειαζονται εφαρμογη μικροτερης δυναμης για να κανει καποιος ένα bend σε μια χορδη.
Προσωπικα, θεωρω ότι είναι ανευ σημασιας… Εχω παιξει και ημουν κατοχος και strat και Gibson Les Paul και δεν ειδα καποια να είναι πιο ευκολοπαιχτη ή να κουρδιζει καλυτερα… Οποτε θα ελεγα ότι δεν είναι κατι τοσο σημαντικο, ειδικα για καποιον που είναι σχετικα αρχαριος με το…αθλημα.