Η αντιστικτικη γραφη γενικα δεν ειχε τοσο στραμμενη τη προσοχη της στη καθετη γραφη ( υπηρχαν κανονες σαφως, αλλα οχι με την εννοια "προσοχη, κινδυνος θανατος στη συγχορδια" ) οσο στην οριζοντια, γι'αυτο προφανως το διαστημα του διαβολου δεν ηταν παρα ενας κανονας οριζοντιας γραφης.
Ο οποιος, ετσι για να λεμε τα πονηρα μας, ειναι ανετα επιτρεπτος στη ναπολιτανικη συγχορδια και στη λυση της

Γενικα η Αρμονια εριξε περισσοτερο "φως" στη καθετη γραφη και στην ομαλοτερη λυση της οριζοντιας φωνης.
Ο Πυθαγορας προσεγγισε τη μουσικη με τους λογους και τη μαθηματικη σκεψη, χανοντας ομως στην πορεια απο την ελλειψη της φυσικης γνωσης της ταλαντωσης και της συχνοτητας

( οκ, εκεινο το καιρο η εννοια ταλαντωση δεν υπηρχε σιγουρα

).
Η εξελιξη της δυτικης μουσικης εχει βαση τις αρχαιες κλιμακες ( δε μπορω να πω πως ειναι κτημα μονο των Ελληνων, αλλα γενικοτερα της μεσογειακης λεκανης ) ομως ο δανεισμος του ονοματος δε σημαινει πως "μεταφραστηκαν" πληρως απο τους δυτικους μουσικους
Η αντιστικτικη γραφη γενικα, λογω των κανονων και της εποχης ( που απαιτουσε πλουσια ακουσματα λογω...καθολικων επιρροων ), επικεντρωνεται μεν στην οριζοντια κινηση, ομως δεν ηθελε φτωχο αποτελεσμα στην καθετη. Γι'αυτο τα συνεχομενα διαστηματα 3ης ηταν απαγορευμενα, ενω τα διαστηματα 5ης, 8ης ηταν αρκετα φτωχα εαν τοποθετουνταν στη μεση ενος κομματιου ( γι'αυτο τις βλεπουμε μονο στις καταληξεις των χορωδιακων αντιστικτικων συνθεσεων ).
Η Β αναστροφη απαιτει τη πεμπτη της συγχορδιας στο μπασο. Κατι τετοιο θα προκαλουσε αρκετα προβληματα ως προς την αρμονικη καθαροτητα του αποτελεσματος ( εφοσον οι υπολοιπες φωνες θα εκαναν κινηση ) μεσα σε ενα κομματι, ενω τα διαστηματα που θα δημιουργουνταν θα ειχαν φτωχο αποτελεσμα.
Βεβαια οι συνθετες της εποχης με τα κολπα που προανεφερα ( μικροκαθυστερησουλες, προηγησεις, κλπ ) εδιναν ενα χαρακτηρα Β αναστροφης στο συνολικο αποτελεσμα, οχι ομως τοσο τρανταχτο που θα εκανε τους Παπες να τους κρεμασουν

Ετσι εχουμε απο τοτε την πτωτικη κινηση IV6-I6/4-V-I ενω η εκκλησιαστικη πτωση με το κλασσικο I-IV6/4-I ειναι χαρακτηριστικα σημεια της αντιστιξης. Αλλα μονο υπο ορισμενες συνθηκες και πολυ ελεγχο!
Αντιθετως η Α αναστροφη απαιτει την 3η της συγχορδιας στο μπασο, που αμεσως δινει το χαρακτηρα της αρμονιας και το αποτελεσμα ειναι αρκετα πιο πλουσιο και ξεκαθαρο!