Όσοι από σας ασχολείσθε η θέλετε να ασχοληθείτε να τα ακόρντα που έχω δώσει στα thread που συνοψίζω εδώ (
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81933.0), θα σας φανεί πολύ χρήσιμο το παρόν thread, γιατί ο σκοπός του είναι να δώσει συμβουλές και επιπλέον παραδείγματα για την χρήση τους.
Καταρχήν
υπάρχει ένα θέμα με την εξοικείωση που χρειάζεται το αυτί ώστε να δέχεται το voicing. Και έπειτα με την συστηματική χρήση τους θα ξέρετε πως ακούγονται
πριν τα παίξετε. Ο καλύτερος τρόπος για να εξοικειωθείτε με αυτά τα voicings είναι αρχικά να μάθετε τα παραδείγματα που δίνω
απ' έξω εάν είναι δυνατόν όπως τα παίζω. Έτσι όχι μόνο θα μάθετε πολλά voicings, θα τα δείτε πως χρησιμοποιούνται στην πράξη και επίσης θα μάθετε και αρκετούς ρυθμούς ή ρυθμικά patterns.
Έπειτα μπορείτε να "ξεχάσετε" τι παίζω στα παραδείγματα και να αρχίσετε να τα παίζετε με τον δικό σας τρόπο, χρησιμοποιώντας ρυθμούς και voicings της αρεσκείας σας. Μην το βάλετε κάτω αν αρχικά δεν έχετε ιδέες. Παραλλάξτε τις δικές μου ή ακόμα καλύτερα, ακούστε από την δισκογραφία.
Κάτι ακόμα που μπορεί να βοηθήσει στην εξοικείωση σας με τα ακόρντα, είναι η προσέγγιση που κάνω στο παράδειγμα του παρόντος thread. Αλλά πριν επεκταθώ ας γράψω πρώτα 2 λόγια για το παράδειγμα.
Δεν πρόκειται για παράδειγμα από ρεπερτόριο αλλά αρμονικές σειρές πολύ κοινές στην τζαζ. Ειδικά τα
IIm7-V7-Imaj7 είναι πάρα πολύ κοινά. Κράτησα το επίπεδο δυσκολίας στο minimum δυνατό επιλέγοντας σε C ματζόρε την αρμονική σειρά:
||:Cmaj7|C#dim|Dm7|G7|Em7|A7|Dm7|G7:||αλλαγές σε 8 μέτρα σύνολο, που επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά (vamp).
Κατά την εξοικείωση σας σε αυτά τα ακόρντα καλό είναι να τα παίξετε πρώτα ένα-ένα και
να τα εξερευνήσετε. Πειραματιστείτε μαζί τους. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο να μάθετε το "σχήμα" του στην ταστιέρα, αλλά και τι ήχο βγάζουν. Πάρτε τον χρόνο σας και παίξτε αργά και (γιατί όχι) άμετρα όπως κάνω στα 2 πρώτα 8μετρα.
Επαναλάβετε όσα 8μετρα θέλετε.
Και κάντε τις αλλαγές όσο πιο αργά αισθάνεστε άνετα. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας και να ακούσει αυτό που παίζετε και να σκεφτεί παρακάτω...Είχα πει σε προηγούμενο thread, πως τα voicings που έδωσα δεν είναι κατάλληλα για παίξιμο χωρίς μπάσο. Αυτό δεν είναι 100% σωστό αλλά το είπα για να
τονίσω την διαφορά στην προσέγγιση. Τα ακόρντα κάνουν μια χαρά αρκεί να τα αλλάξετε λίγο. Ακριβώς, ότι βλέπετε μέχρι τώρα παίζετε, με την διαφορά πως
όχι μονό οραματίζεστε την θεμέλιο αλλά την παίζετε κιόλας. Ενδεχομένως και προφανώς αλλάζετε την δακτυλοθεσία και θυσιάζετε μια άλλη φωνή. Στο παράδειγμα, ακούτε στο 3ο 8μετρο, 2-feel swing. Το μπάσο είναι κυρίως σε μισά. Αυτά τα voicings είναι από τα πιο εύκολα και τα πιο απλά. Πειραματιστείτε βρείτε και άλλα κατάλληλα voicings, μόνοι σας.
Στα επόμενα 8μετρα γυρίζει σε
walking. Παρατηρήστε την "κίνηση" που αποκτάει αμέσως με το walking. Το μπάσο γίνεται πιο "φλύαρο" και παίζει κυρίως σε τέταρτα.
Τώρα όχι μόνο υποστηρίζει την αρμονία, αλλά την χρωματίζει, και ενισχύει σημαντικά το ρυθμικό μέρος. Και μια και μιλάμε για ρυθμούς, τ
ο swing feel ΠΡΕΠΕΙ να το χτυπάμε στο πόδι στα 2 και 4 beat του μέτρου. Είναι πολύ σημαντικό και τα χτυπήματα στο 1,3 και 1,2,3,4 καλύτερα να κρατήσετε για άλλα feel όπως το latin.
Υπάρχει πολύ μεγάλο θέμα με το swing feel και κατά πόσο εύκολα μπορεί να το κατακτήσει κάποιος. Σε ορισμένους μπορεί να πάρει 1-2 μήνες και να τους δυσκολέψει πολύ. Αλλά τέτοια προβλήματα υπάρχουν εάν δεν υπάρχουν τα κατάλληλα ακούσματα. Επομένως
η λύση βρίσκεται στην εντατική ενασχόληση με την δισκογραφία. Να συμπληρώσω επιστρέφοντας στο μπάσο, πως τα voicings τουλάχιστον στα μέτρια και γρήγορα τέμπο να είναι απλά, και όχι απαραίτητα με πολλές φωνές. Πιστεύω πως κατά το walking, τ
ο μπάσο είναι πιο σημαντικό από το voicing και άρα στο μπάσο πρέπει να δίνεται
η προτεραιότητα. Έτσι το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε, είναι να προσεγγίζουμε τα voicings με γενναίο μινιμαλισμό,
τόσο ρυθμικά, όσο
πολυφωνικά.
(η συνέχεια και τα links σε απάντηση του thread, λόγω χώρου)