Το ότι τουλάχιστον μπορείς να αναγνωρίσεις τη μελωδία και την αρμονία (έστω και μετά από προσεκτικό άκουσμα και πάνω στο όργανο), νομίζω είναι εξίσου σημαντικό και θετικό, ειδικά αν φανταστείς ότι ακόμα και πολλοί από αυτούς που ασχολούνται επαγγελματικά με τη μουσική (ή και ερασιτεχνικά) βασανίζονται για να καταφέρνουν να βγάλουν ένα κομμάτι "με το αυτί" και είτε τα καταφέρνουν έχοντας σπάσει τα νεύρα τους, είτε δεν τα καταφέρνουν καθόλου!
Επίσης... νομίζω είναι λογικό το να μην είσαι σε θέση να αναγνωρίσεις/ονοματίσεις τους φθόγγους μιας μελωδίας απλά ακούγοντας την ξαφνικά στο ράδιο, χωρίς να έχεις το όργανο δίπλα. Λίγους ανθρώπους έχω δει που μπορούσαν να το κάνουν αυτό (και δεν ξέρω αν είναι τυχαίο, αλλά αυτοί ήταν καθηγητές βυζαντινής μουσικής και έπιαναν τα διαστήματα της ευρωπαϊκής χωρίς πολύ κόπο, βέβαια αυτό είναι λογικό αν αναλογιστεί κανείς πόσα χιλιάδες μικροδιαστήματα κρύβει η εκκλησιαστική μουσική). Να φανταστείς, ακόμα και στο μάθημα του dictée, στις ασκήσεις που κάναμε πχ "αναγνώριση διαστημάτων", σου έδινε αρχικά τον ήχο της πρώτης νότας καθαρά, για να σκεφτείς την τονικότητα, και μετά έπαιζε το διάστημα για να είσαι σε θέση να καταλάβεις πού βρίσκεσαι και τι είναι αυτό. Ακόμα και στη γραφή μελωδίας, σου λένε "είμαστε στην κλίμακα τάδε", για να μπορέσεις να καταλάβεις τι ακούς. Σου δίνουν τη βάση. (ε εντάξει, εκτός κι αν πας για διπλώματα και τέτοια, που εκεί δεν ξέρω τι γίνεται

). Θέλω να πω, πως το κομμάτι που θα ακούσεις τυχαία στο ραδιόφωνο απλά θα παίξει, δεν θα έχεις καν την ιδέα της κλίμακας που βρίσκεται. Και θέλει μεγάλη εξάσκηση για να καταφέρεις να είσαι κινητό κουρδιστήρι, εννοώ να πιάνεις την κλίμακα χωρίς όργανο, μόνο με το αυτί σου.
Τώρα για τα ερωτήματα... Χμμμ... Έχω γνωρίσει άτομα που καταφέρνουν να θυμούνται την αρμονία σαν "απλά" ακόρντα...αλλά...δεν έχω γνωρίσει κανέναν που να θυμάται απ' έξω πολυφωνία! Και βασικά, μου φαντάζει λίγο αλλοπρόσαλλο, τουλάχιστον αν η πολυφωνία έχει να κάνει με φούγκα, συμφωνία ή κάτι άλλο κλασσικό!

Πώς γίνεται δύο αυτιά να συγκρατήσουν στην τέλεια μορφή τους τέσσερις διαφορετικές φωνές;

Γίνεται πχ να ακούσεις μία φούγκα του Μπαχ και μετά να μπορέσεις να την βγάλεις μόνος στο πιάνο;

Ούτε να το διανοηθώ δεν μπορώ.

Αναμφίβολα, θα θαύμαζα αιωνίως κάποιον που θα μπορούσε να πετύχει κάτι τέτοιο....

To να καταφέρεις να αποκρυπτογραφήσεις μια πολυφωνία απλού κομματιού, φαντάζει πραγματοποιήσιμο... Αλλά και γι αυτό σίγουρα χρειάζεται πολύ εξάσκηση και καλή μνήμη.
Φυσικά το να συγκρατείς τις δύο κύριες φωνές, μπάσο και σοπράνο, θα βοηθήσει αρκετά. Αν ξέρεις αυτές, που κρατάνε συνήθως την κεντρική μελωδία ενός κομματιού, μετά λύνοντας αρμονία γίνεται να αποκρυπτογραφήσεις και τις άλλες ή έστω να γράψεις δικές σου ιδέες. Ε, η κιθάρα καλή είναι για να εξασκήσεις λίγο την ακουστική ικανότητα, αλλά το πιάνο είναι πιάνο... δίνει καθαρές, δυνατές, σταθερές νότες. Δεν ξέρω τον λόγο, αλλά σίγουρα δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως για ασκήσεις αρμονίας-dictée χρησιμοποιούν το πιάνο... :/
Πραγματικά, γιατί χρησιμοποιείται το πιάνο τόσο; Αν γνωρίζει κάποιος θα χαιρόμουν να μάθω!
