Όλα τα είδη της mainstream μουσικής (μεταξύ αυτών και το metal), βασίζονται πλήρως στις αρχές της "κλασσικής" αρμονίας, με κύρια αρχή αυτή της τονικότητας, την ύπαρξη δηλαδή μιας κύριας συγχορδίας/νότας για το κομμάτι.
Κάποια είδη metal όπως το black ή το death απλά κάνουν πολύ έντονη χρήση δυσαρμονιών, π.χ., diminished συγχορδιών, αλλά πάντα υπάρχει η αίσθηση της τονικότητας (αν κάποιος γνωρίζει διαφορετικά ας με διορθώσει, γιατί η εμπειρία μου είναι ελάχιστη σε αυτά τα είδη).
Σε κάθε περίπτωση, την αρμονική κατασκευή των metal κομματιών θα την χαρακτήριζε κανείς απλή/απλοική σε σχέση με αυτά της κλασσικής. Και πράγματι, οι περισσότεροι δημιουργοί της metal δεν γνωρίζουν "κλασσική" αρμονία. Αυτό όμως δεν είναι "μείον" της μουσικής μιας και το "ατού" της είναι άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν το μουσικό αποτέλεσμα, πέραν της αρμονίας, όπως ο ρυθμός, η χροιά των οργάνων, κ.τ.λ.π.
Οι αρχές της κλασσικής μουσικής (μέχρι μέσα 19ου αιώνα) έχουν παραβιαστεί από την ίδια την κλασσική μουσική. Οι συνθέτες κλασσικής μουσικής των αρχών του 20ου αιώνα εγκατέλειψαν την τονικότητα και προχώρησαν σε συνθέσεις που συνδυάζουν ταυτόχρονα δύο τονικότητες ή καμία, συγχορδίες που προκύπτουν "στην τύχη", κ.α.
Ίσως η μόνη "παραβίαση" που κάνει η mainstream μουσική είναι η χρήση των modes. Η κλασσική μουσική κάνει χρήση μόνο της major και της
harmonic minor κλίμακας. Πλέον, τα περισσότερα minor κομμάτια είναι πιο κοντά στον Aeolian mode (φυσική minor) ενώ υπάρχουν και κομμάτια που είναι ξεκάθαρα γραμμένα πάνω σε κάποιο Mode (π.χ., Lydian - βλέπε Vai, Satriani). Με αυτό τον τρόπο η αίσθηση της τονικότητας δεν είναι τόσο ισχυρή αλλά δεν παύει να υφίσταται. Και πάλι, αυτές οι τακτικές υιοθετήθηκαν πρώτα από τους σύγχρονους κλασσικούς συνθέτες.
Αν ναι,τότε μήπως η τεχνική του πολυπλοκότητα είναι και ο μόνος λόγος που "μιλάει" στους εκλεκτικούς ακροατές;
Προφανώς κάνεις σύγκριση με την pop και τους ακροατές της. Όπως έγραψα και παραπάνω, η μουσική δεν είναι μόνο αρμονία. Η metal προσφέρει κάποια στοιχεία, π.χ., ενέργεια, ένταση, κ.τ.λ.π., που την κάνουν ελκυστική για μία κατηγορία ακροατών. Ταυτόχρονα την κάνουν αποκρουστική για κάποια άλλη. Όταν θα ωριμάσεις μουσικά μάλλον θα διαπιστώσεις ότι όλα τα ήδη μουσικής είναι ελκυστικά, απλά το κάθε ένα έχει "την ώρα του", που είναι κατάλληλο για να το ακούσεις.