Με το παρόν thread ολοκληρώνεται η σειρά
"Τα licks στον αυτοσχεδιασμό". Για το πρώτο μέρος κάντε κλικ
εδώ και για το δεύτερο μέρος κάντε κλικ
εδώ.
Στο προηγούμενο μέρος είδαμε πως μπορούμε να κατασκευάσουμε δικά μας licks και σας έδωσα μερικά έτοιμα ως παραδείγματα. Τώρα θα δούμε πως μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε όλα αυτά στην πράξη, παίζοντας μουσική. Επιπρόσθετα, στο παρόν thread κάνω και αναφορά στα jazz patterns. Είχα σκοπό να αφιερώσω χωριστώ thread γι' αυτά, αλλά τελικά λόγω περιορισμένου χρόνου που μπορώ να διαθέσω τα συμπεριλαμβάνω πιο περιληπτικά εδώ...
Το κομμάτι παράδειγμα είναι το
"All The Things You Are", μουσική του Jerome Kern και στίχοι του Oscar Hammerstein II (δεν θα μας απασχολήσουν οι στίχοι φυσικά απλά καλό είναι να το αναφέρουμε).
Το κομμάτι γράφτηκε το 1939, παρ' όλα αυτά, 74 χρόνια μετά υπάρχει κόσμος που το απολαμβάνει και ασχολείται μαζί του, είτε ακούγοντας το, είτε μελετώντας το. [size=78%] [/size]
Αν και
το "All The Things You Are" θεωρείται δύσκολο κομμάτι, τα άφθονα II-V-I που έχει η αρμονία του, το καθιστά ιδανικό για να δούμε στην πράξη τα μερικά από τα καλύτερα licks που σας έδωσα στο 2ο μέρος.
Λένε, πως
ο αυτοσχεδιασμός χωρίς να ακουστεί το θέμα (η σύνθεση, η μελωδία) του κομματιού είναι στείρος. Με αυτή την πεποίθηση κατά νου, θεώρησα αναγκαίο να ηχογραφήσω και το θέμα για λόγους ακουστικής πληρότητας. Επομένως, στο ηχογραφημένο παράδειγμα θα ακούσετε το intro και 2 choruses, όπου στο 1ο chorus παίζω το θέμα και στο 2ο παίζω ένα solo - "αυτοσχεδιασμό". Βάζω σε εισαγωγικά τον αυτοσχεδιασμό, μιας και
για τις ανάγκες του άρθρου, περιορίζεται σημαντικά ο αυθορμητισμός. Μόνο το μέρος C είναι καθαρός, αυθόρμητος αυτοσχεδιασμός, σε αντίθεση με τα Α, Α` και Β που προσχεδιάστηκαν (arranged) για τις διδακτικές ανάγκες του άρθρου και για λόγους συνοχής/συνέχειας, με το 2ο μέρος.
(Επί της ευκαιρίας, πριν συνεχίσουμε, κάνω μια παρένθεση εδώ, για να δώσω link για ένα thread-προϋπόθεση για όσους θέλουν να μάθουν να αυτοσχεδιάζουν--->
με ποιο τρόπο μπορούμε να μελετήσουμε ένα τζαζ κομμάτι αποτελεσματικά)
Ας δούμε τις δύο πρώτες σελίδες του παραδείγματος


Τα
πρώτα 4 μέτρα που επαναλαμβάνονται είναι το intro
Στο
μέτρο 9 αρχίζει το θέμα. Διαρκεί 36 μέτρα, τελειώνει στο
μέτρο 44. Στο
μέτρο 45 αρχίζουν τα solos και είναι το σημείο που μας ενδιαφέρει για να δούμε τα licks στην πράξη. Αρχίζω παίρνοντας τις πρώτες νότες των
licks 9 και 10 και κάνω άλλη μια
νέα παραλλαγή (δείτε το 2ο μέρος για περισσότερες λεπτομέρειες)
η οποία αντί να εξελίχθη σε δεσπόζουσα με μεγάλη 3η, παίζω μικρή για να κολλήσω το lick 12 στο αμέσως επόμενο μέτρο. Στο
μέτρο 48 (του ίδιου lick) στο τελευταίο τέταρτο,
υπερσυγχωνεύω κόντρα στο ακόρντο Αbmaj7 τη νότα Gb η οποία είναι η μικρή 7η του Αb. Ουσιαστικά εδώ παίζω
Αb7 κόντρα στο
Abmaj7, γιατί τo ακόρντο που ακολουθεί είναι το
Dbmaj7 και έτσι επαληθεύεται μια ισχυρή αρμονική σχέση
V7->I (Ab7->Dbmaj7). Επιπρόσθετα, (για πιο jazzy αποτελέσματα) λόγω του αρμονικού δίπολου
V7->I στο
μέτρο 48 μπορούν να αλλοιωθούν επίσης η 5η και η 9η του Ab7. Στο
μέτρο 50 έχουμε το
lick 2.
Ας δούμε την τρίτη σελίδα

Στο
μέτρο 53 ξεκινάω με
pattern (=μοτίβο). Το έχω "τετραγωνίσει" στην παρτιτούρα για να το διακρίνετε/κατανοήσετε ευκολότερα.
Tα patterns είναι μικρές φρασούλες που μπορούν να επαναληφθούν ξανά και ξανά διαδοχικά όπως ένα μοτίβο.
Τα ρυθμικά patterns διατηρούν τις αξίες στις νότες, ενώ οι νότες μπορούν να διαφέρουν ή και όχι κατά την επανάληψη. Στο παράδειγμα, οι ρυθμικές αξίες και οι νότες παραμένουν ίδιες κατά την επανάληψη.
Αρμονικό (ή μήπως να το πω
interval)
pattern, είναι η φρασούλα που διατηρεί σταθερή αρμονική σχέση με την αρμονία του κομματιού ή η νότες που αποτελούν την φράση απέχουν μεταξύ τους συγκεκριμένα διαστήματα χωρίς όμως να επιβάλλεται κατά την επανάληψη η διατήρηση των ρυθμικών αξιών. Φυσικά ο συνδυασμός ρυθμικού/αρμονικού pattern είναι παραπάνω από αποδεκτός. Παράδειγμα, στον σύνδεσμο που σας έδωσα "
Πως να μελετήσετε σωστά ένα jazz κομμάτι",
όλα αυτά που σας λέω να παίξετε ουσιαστικά είναι αρμονικά/interval patterns (παίξτε μέχρι την 3η ή την 5η κάθε ακόρτου). Άλλο παράδειγμα είναι να παίξετε μια κλίμακα σε 3ες, 4ες, 5ες κοκ...
Τα patterns εάν χρησιμοποιηθούν δημιουργικά και όχι σαν ασκήσεις (μιας και σαν ασκήσεις άρχισαν να υφίστανται)
θεωρούνται ένα πολύ ισχυρό αυτοσχεδιαστικό εργαλείο! Ουσιαστικά δεν υπάρχει ορισμός το τι είναι ακριβώς ένα pattern. Είναι όλα τα παραπάνω που ανέφερα και άλλα τόσα και
πολλές φορές η έννοιες pattern και lick είναι "το ένα και το αυτό ". Οι ορισμοί που δίνω είναι κάπως "μπακαλίστικοι" στην προσπάθειά μου να σας τα εξηγήσω.
Το ότι δεν μπορούν να οριστούν με ακρίβεια όμως, δεν μειώνει καθόλου την αξία τους είτε ως ασκήσεις τεχνικής, κλιμάκων ή διαστημάτων είτε ως ολοκληρωμένες φράσεις. ...κατά την γνώμη μου και τις έως τώρα γνώσεις μου ισχύει :
jazz αυτοσχεδιασμός = (licks + arpeggios + patterns + δημιουργικότητα, φαντασία) x ακούσματα
Στο
μέτρο 61 έχουμε το
lick 13 το οποίο καταλήγει σε ένα ακόμα pattern.
Παίζω ξανά το
lick 13 και το προσεγγίζω χρωματικά αυτή τη φορά στο
μέτρο 65, το παίζω αυτή την φορά από
Emaj7 (αντί
Gmaj7 στο
μέτρο 61) όπως μου υποδεικνύει η αρμονία του κομματιού. Χρησιμοποιώ το ίδιο lick σαν pattern, ας το πούμε μελωδικό σ' αυτήν την περίπτωση.
Από το
μέτρο 69, αφήνω το προκαθορισμένο υλικό που είδαμε στο 2ο μέρος και αρχίζω πλέον πραγματικά να αυτοσχεδιάζω (επίσης για διδακτικούς λόγους). Ξεκινάω με ένα arpeggio
Fm7, συνεχίζω στο επόμενο
μέτρο (70) με τμήμα από το mode Bb dorian.
Στο
μέτρο 71, τονίζω τις
b9 και
#9 του
Εb7, μιας και όπως έχω γράψει αρκετές φορές έως τώρα, το
Εb7 είναι η δεσπόζουσα του
Abmaj7 και επαληθεύει την σχέση
V7-I.
(η συνέχεια λόγω χώρου παρακάτω)