Δεν κάνω διαχωρισμό στην παραδοσιακή μουσική.
Άλλωστε και τα μικρασιάτικα σε ένα μεγάλο βαθμό έχουν σαν βάση την δημοτική μουσική.Απλώς εκείνοι λόγω πολυπολιτισμικότητας δημιούργησαν μια μεγάλη μίξη παραδόσεων απο όλα τα μέρη της ελλάδας.Ενα πολυείδος ας πούμε.
Το θέμα ειναι δύσκολο και ακόμα και οι ίδιοι οι "μουσικολόγοι" έχουν αντιθέσεις, για κάτι που στην ουσία δεν χρειάζεται ταμπέλες.Μελετώντας αυτες τις μουσικές βλέπεις πόσο μεγάλη σχέση έχουν, απο όλα τα μέρη της ελλάδας και πως συνδέονται μια χαρά χωρίς να χρειάζονται κατάταξη κάπου.Ο πλούτος είναι τεράστιος για να τον κατατάξεις κάπου..
Όπως έλεγε και ο ζαμπέτας..."το έντεχνο λέει..το λαικό ..το ρεμπέτικο......ποιοί είναι αυτοί οι κουλτουροβαφτιστίδες, μια είναι η μουσική..ελληνική μουσική.
Προσωπική μου άποψη είναι οτι αυτοί οι διαχωρισμοί είναι φαινομενικά εντέχνως δημιοουργημένοι για πολιτικούς σκοπούς, για έλεγχο-διάσπαση της συνείδησης μας.Να μας διαχωρήσουν δηλαδή και να μην έχουμε κοινή συνείδήση ως έλληνες..
Λυπάμαι που βλέπω στο περιβάλλον μου "μουσικούς" που απαξιώνουν την ελληνική μουσική ή οποιοδήποτε άλλο ειδος μουσικής , αντιδρώντας τοπικίστικα εως ρατσιστικά για τις μουσικές των υπόλοιπων περιοχών της χώρας (έμαθαν 5 πράγματα απο την μουσική του τόπου τους και νομίζουν οτι κάποιοι είναι) και ως αμόρφωτοι έχουν πέσει σε αυτές τις παγίδες διαχωρισμού..
Μακάρι να ήταν έτσι. Αλλά δυστυχώς δεν είναι .
Παραδείγματα :
1) Ο θεωδοράκης (καλλιώρα) έγραψε στο βιβλίο του οτι όχι μόνο δεν μπορούσε την μουσική των ρουμελιωτών, αλλά ούτε καν να ταυτιστει, να κάνει παρέα ή να κάτσει στο τραπέζι με τους ρουμελιώτες "συντρόφους", οι οποίοι τόσο αγαπούσαν το κλαρίνο ωστε ήθελαν να το βάλουν και στην σημαία τους! Αυτά ήταν τα συναισθήματα τουΥΠΕΡΠΑΤΡΙΩΤΗ "αγωνιστή" για τον "υποτιθέμενο" λαό του. Αποστροφή. Τι απέγινε άραγε το κλαρίνο ως όργανο? Κατα πόσο έχει εκτοπιστεί απο το μπουζούκι ακόμη και σε πόλεις κατεξοχήν κεντροελλαδιτικες όπως τα τρίκαλα? (ελέω Τσιτσάνη)
2) φαγητά. Στην πρωτεύσουσα δεν υπάρχει ούτε ένα στέκι με ρουμελιώτικη κουζίνα. (Η Αθήνα δεν είναι πρωτεύουσα της ρούμελης?). Θα βρει κανείς πληθώρα Κρητικών, Πολίτικων, κτλ κτλ κτλ ξένων εστιατορίων αλλά όχι ντόπιων.
3) χοροί. Στα τουριστικά στην πλάκα θα δει κανείς για κάθε 0.1 τσολιά τουλάχιστον 10 ντυμένους "ζεϊμπέκικα" με την γνωστή ζώνη στην μέση, χορεύοντας σε γρήγορους ρυθμούς.
Ρατσισμός προφανώς και υπήρξε, και το μεγάλο θύμα αυτού ήταν η κυρίως Ελλάδα (με 1η και καλύτερη την Αθήνα - πως ήταν το 1900?? πιο πρίν?? ) η οποία έπρεπε να υποδυθεί ένα ρόλο σχεδιασμένο για αυτην απο αλλού.
Στο επιχείρημα οτι η ελληνική μουσική είναι μια και οτι μερικοί τεχνιέντως δημιουργούν τεχνητές αντιθέσεις... Λοιπόν δεν θυμάμαι πότε ήταν Ηπειρώτικη - Κρητική βραδιά στον Φρόντζο στα Γιάννενα. Πήγα απο περιέργεια να δω αν ηπειρώτες και κρητικοί θα καταφέρουν να παίξουν έστω και ένα τραγούδι απο κοινού! Καθόλου δεν με παραξένεψε που δεν το κατάφεραν ΟΥΤΕ σε ένα τραγούδι. Απλά έπαιζαν μια οι κρητικοί και μια οι ηπειρώτες.
Δεν είπε κανείς να το διαλύσουμε το μαγαζί, απλά να γυρνάμε και λίγο πίσω και να βλέπουμε και λίγο την πραγματικότητα. Θα μας βοηθήσει και στην κατανόηση του παρόντος αλλά και στην αντιμετώπιση του μέλλοντος. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρει ο καθένας την πραγματική του ιστορία και παράδοση.