Το θέμα πήρε άλλες διαστάσεις και βλέπω ότι όσοι απαντήσανε αιτιολογήσανε και τις απόψεις τους.
Εγώ θα πω την άποψή μου, χωρίς να μπω σε λεπτομέρειες, γιατί πολύ απλά, αν γράψω όλα όσα πιστεύω για αυτό το θέμα, θα χρειαστώ καμιά 10αριά σελίδες, θα γίνω κουραστικός και ίσως να κατηγορηθώ για δογματισμό!
Η άποψή μου λοιπόν, είναι ότι η μουσική γραφή και ανάγνωση είναι απαραίτητες στη μουσική. Χωρίς αυτές δεν θα μπορούσαμε να μελετήσουμε και φυσικά να ακούσουμε μουσικά έργα από την αρχαιότητα έως την εποχή όπου η μουσική άρχισε να ηχογραφείται και η παρτιτούρα έπαψε να είναι το σημαντικότερο μέσο για την διάδοση/διάσωση ενός μουσικού έργου.
Στη μοντέρνα κιθάρα τώρα, που είναι και το θέμα μας, η γνώση των νοτών πάνω στην ταστιέρα ίσως να μην παίζει και τόσο μεγάλο ρόλο στην εκμάθησή της, από τη στιγμή που οι κλίμακες και όλες οι τεχνικές διδάσκονται με ταμπλατούρες (γνωστές ήδη από την αρχαία Ελλάδα!) και με την βοήθεια των λεγόμενων boxes.
Αν θέλουμε όμως να δούμε τα πράγματα πιο βαθιά, θα συνειδητοποιήσουμε ότι η μουσική γραφή και ανάγνωση, παίζουν ρόλο τελικά και εδώ! Μπορεί ο Hendrix να μην γνώριζε καν τι είναι οι νότες (τυχαίο παράδειγμα, δε μπορώ να το γνωρίζω αυτό), αλλά κάποιος που θα γράψει ένα βιβλίο ηλεκτρικής κιθάρας με τα γνωστότερα τραγούδια του Hendrix και θα θέλει να τα αποδώσει ακριβώς όπως τα έπαιζε ο Hendrix, θα πρέπει, εκτός από καλό αυτί (πολύ χρήσιμο και αυτό στη λαϊκή μουσική, με την ευρεία έννοια του όρου) να γνωρίζει ποιες νότες παίζει πάνω στη ταστιέρα, την ρυθμική αγωγή αυτών και όλα τα στοιχεία χρωματισμού για να μπορέσει να κάνει την καταγραφή πάνω στο πεντάγραμμο!
Βλέπουμε λοιπόν, ότι αυτός που θέλει απλά να παίξει Hendrix ίσως να μην χρειάζεται να ξέρει τις νότες, για να παίξει όμως, πρέπει να υπάρχει εκείνος που θα γράψει το βιβλίο ο οποίος όμως δεν θα το έγραφε ποτέ αν δεν τις ήξερε…
Από εκεί και πέρα, σίγουρα αν γνωρίζουμε τις νότες πάνω στην ταστιέρα και σε συνδυασμό θεωρητικής κατάρτισης, μπορούμε να διευρύνουμε το παίξιμο και τα φρασαρίσματά μας, πέρα από τα τυπικά boxes και licks. Αυτό μόνο καλό μουσικό αποτέλεσμα μπορεί να έχει. Επίσης, εάν έχουμε συνθέσει μία μελωδία και νομίζουμε ότι θα ακουγόταν καλύτερα από π.χ. ένα βιολί, θα λέγαμε ή θα γράφαμε στον βιολιστή τη μελωδία ακριβώς με νότες και δεν θα δυσκολεύαμε το έργο κανενός. Σκεφτείτε από την άλλη, να παίζει κάποιο όργανο μία μελωδία και εμείς με την κιθάρα μας να παίζουμε 3ες ή 6ες πάνω από αυτήν. Αυτά και άλλα πολλά, μόνο με την γνώση των νοτών μπορούν να γίνουν εύκολα. Οποιοσδήποτε άλλος τρόπος μπορεί να έχει αποτέλεσμα, αλλά σίγουρα θα μας δυσκολέψει.
Εγώ έμαθα τις νότες πάνω στην ταστιέρα τελείως φυσικά, χωρίς να δυσκολευτώ καθόλου, χωρίς τη βοήθεια κάποιας μεθόδου ή προγράμματος και χωρίς να καταβάλω κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια. Ίσως να με βοήθησε η ενασχόλησή μου με το όργανο από μικρή σχετικά ηλικία, δεν ξέρω.
Ξέρω όμως και αυτό λέω στους μαθητές μου, ότι αν ο μαθητευόμενος κιθαρίστας μάθει πολύ καλά τις νότες στην ταστιέρα από τις χορδές Ε και Α, όλες οι άλλες θα έρθουνε σχετικά γρήγορα.
Αυτά τα… ολίγα! Σκέψου να μην είχα γράψει και τις λεπτομέρειες που είπα στην αρχή!