geia xara,
ta paidia parapanw exoun dikio, to gegonos ayto den einai tixaio, iparxei mia sigxordia i opoia legetai TONIKH(den einai mia sigekrimeni, apla mia gia kathe kommati). H toniki einai i prwti vathmida kai oles oi ipoloipes sigxordies einai se anafora pros tin toniki. PX. to pio klassiko blues einai to I-IV-V to opoio tha pei oti me toniki tin C exeis kiklo C-F-G opou i F einai i 4i tis C kai i G i 5i. Vevaia den einai toso aplo, giati analoga me to ti einai i kathe vathmida exeis allo tipo, p.x. minor blues, major, mporei na exeis dominant, diladi C7-F7-G7 (apo ta agapimena mou) klp. I toniki kathorizei tin klimaka kai exei amesi sxesi me tin "epilisi" tou ixou (den kserw an einai dokimo sta ellinika, mporei na einai lathos i leksi). i 4 px dimiourgei enan ateli ixo, den mporeis (genikes grammes, o,ti goustareis kaneis) na teleiwseis to kommati stin 4i giati afinei ena aisthima ateleias sti melwdia, to opoio prepei na epilithei (resolution) stin 1i (eniote stin 5i).
px. o kiklos mporei na einai:
C7 | C7 | C7 | C7
F7 | F7 | C7 | C7
G7 | F7 | C7 | X
opou X einai eite C7 eite G7 (eite I eite V gia tin epilisi)
elpizw na min ta berdepsa pio poli..
)
oi λυσεις ή πτωσεις, (cadences) καλλιτερα, μπορουν να γινουν και στην IV (πλαγιες ή ατελεις), Στην V ειναι σχετικα σπανιο, ειδικα η V
7 διοτι ειναι συγχωρδια δεσποζουσα (dominant) -περιοχη εντασης-, περιεχει ενα τριτονο στις βαθμιδες ΙΙΙ και VII (πχ G
7 = G
B D
F, το οποιο "ζηταει λυση" και η καλλιτερη ειναι πχ στην Ι οπου το B-F θα γινει C-E.
Ρε παίδες, είμαι αυτοδίδακτος και προσπαθώ να μάθω επιτέλους κλίμακες απ'το kithara.gr και έχω τη εξής απορία: Η κλίμακα C είναι ίδια κι απαράλλαχτη με την Am;D=Bm,E=Cm,F=Dm,G=Em,A=Fm kai B=Gm; Έχουν εννοείται διαφορετική βασική νότα αλλά όταν τις ανεβοκατεβάζεις είναι το ίδιο πράγμα;
oi κλιμακες αυτες ονομαζονται "σχετικες" και ειναι ή δεν ειναι το ιδιο πραγμα, αναλογα με τις συγχωρδιες (και τον ρολο τους) που τις συνοδευουν! Ετσι πχ μπορεις να εχεις μια διαδοχη C-F-G και να παιζεις ΑBCDEFGA στην ουσια παιζεις C!!! Αυτο παρατηρηται και σε πιο "περιπλοκα" θεματα στα οποια νομιζεις οτι παιζεις πχ D dorian αλλα στην ουσια απατασαι διοτι αυτο που κανεις δεν ειναι παρα να παιζεις παλι C!!!
σε γενικη βάση ναί..
ομως οι minor εχουν και άλλες μορφές οπως η harmonic minor και η melodic minor..
στις harmonic minor η 7η νοτα ειναι ανεβασμένη ενα ημιτόνιο
στις melodic minor η 6η και η 7η νότα ειναι ανεβασμένες ενα ημιτόνιο στο ανέβασμα ομως στο κατέβασμα αναιρείτε και γινεται σαν natural δηλαδη ακριβώς οπως την αντίστιχη major..
...για να μη μπερδευεσαι και εσυ αλλα και κανενας αλλος, το μονο που πρεπει να σκεφτεις ειναι οτι υπαρχει μονο ενας τυπος κλιμακας, ενα μοντελο δλδ (ή σημειο αναφορας) με το οποιο γινονται ολες οι συφκρισεις, αυτο δεν ειναι αλλαο απο το μοντελο της μειζωνας κλιμακας ή ματζορε ή major! Ετσι δλδ η ελλασσονα κλιμαξ σε σχεση με την μειζονα εχει b3 b6 και b7 η αρμονικη b3 και b6 και η μελωδικη μονο b3. Aυτος ειναι και ο τροπος που συνεννοουντε και οι περισσοτεροι ,αν οχι ολοι , οι μουσικοι σημερα.
Διαβάζοντας στο 'Θεωρία και πράξη' οτι οι κλίμακες ματζόρε έχουν ακριβώς τις ίδιες νότες με τη σχετική τους μινόρε, βλέποντας όμως τις κλίμακες ναι μεν διαπιστώνω ότι C/Am, D/Bm, G/Em και F/Dm έχουν τις ίδιες νότες αλλά δεν φαίνεται να ισχύει για τις E/Cm, A/Fm, B/Gm. Για παράδειγμα η κλίμακα Ε αποτελείται απο τις νότες E, F#, G#, A, B, C#, D# ενώ η κλίμακα Cm από C, D, Eb, F, G, Ab, Bb. Τί λάθος έχω στο συλλογισμό μου;
ο πιο ευκολος τροπος ειναι αν θες να βρεις τη σχετικη ελλασσονα μιας μειζονως κλιμακως να προχωρησεις ενα διαστημα 3ης μικρης πισω! πχ C .... c,b,A . G .... g,f#,E κτλ!
αν θες να βρεις τη σχετικη μειζονα μιας ελλασσονως κανεις ακριβως το αναποδο, και ετσι δεν χρειαζεται να θυμασαι 2 πραγματα αλλα μονο ενα!

πχ Dm ... d,e,F . Bm ... b,c#,D
Eν κατακλειδι οι συγχωρδιες εξυπηρετουν και αλλους σκοπους, οπως πχ μελωδικους, αλλα κυριως η καθε συγχωρδια εχει ενα ρολο, ο οποιος αποτελει το εργαλειο στο χερι του συνθετη να αποδωσει και να εκφρασει αυτο που εχει στη σκεψη και στην ψυχη του.