Μια άλλη ερώτηση που έχω να κάνω είναι τι παίζει με τη μίξη και το mastering. Πόσο διαφοροποιούν και φτιάχνουν τον τελικό ήχο; Πόσο απαραίτητα είναι; Σκεφτείτε κιόλας ότι είναι μόνο ένα όργανο.
Βασικό λάθος σε αυτό λες είναι το εξής. Πρέπει να έχεις και εσύ ο ίδιος ένα πλάνο ένα σχέδιο του τι θες να πετύχεις. Ακόμα και σε ένα solo track κιθάρας όπως λες, μπορείς να αλλάξεις την διάσταση του τελικού αποτελέσματος ντουμπλάροντας κάποια μέρη, δημιουργώντας ερωτοαπαντήσεις, χρησιμοποιώντας επιπλέον ρυθμικά κτλ. Άρα αυτομάτως μιλάμε για παραπάνω από ένα tracks. Αν θες να πετύχεις stereo effect σίγουρα το χρειάζεσαι αυτό. Ακόμα και αν δεν κάνεις double tracking τμήματα κτλ, ένα stereo reverb, κάποιο delay σε ορισμένα σημεία θα σου δώσουν μία διαφορετική προσέγγιση. Σίγουρα η μίξη στο δικό σου project θα είναι πιο εύκολη διαδικασία από το να mixάρεις ένα 5μελές rock σχήμα. Το mastering όμως είναι εξίσου δύσκολο, και χρειάζεται άνθρωπο με αυτιά, ο οποίος να κατέχει και να μπορεί να διαχειριστεί το υλικό που θα του δώσεις.
Η απάντηση στο ερώτημα σου, είναι με τι είσαι ικανοποιημένος εσύ. Μπορεί ένας κάποιος ηχολήπτης να βάλει ένα μικρόφωνο μπροστά στην κιθάρα, να βάλει ένα reverb plugin (δεν έχω τπτ με τα Plugins, πλέον όλοι λειτουργούν έτσι ακόμα και σε επαγγελματικές παραγωγές εξωτερικού) στο cubase και το αποτέλεσμα να σε ικανοποιεί. Το θέμα είναι να μπορείς αυτό που θα ακούσεις στα studio monitor του Studio που θα ηχογραφήσεις να το πάρεις κατά ένα 75-80% παντού μαζί σου, είτε ακούς από το laptop σου, από τα ακουστικά, στο αυτοκίνητο κτλ (εκεί όπου το 99% των ακροατών ακούνε μουσική). Επίσης κάτι μέτριο για μένα ηχητικά, μπορεί να είναι το τέλειο για σένα και το αντίθετο.
Για να απαντήσω λοιπόν στο ερώτημα σου, η μιξη, το mastering, η διαμόρφωση του ηχογραφημένου σου σήματος είναι το 100% του τελικού σου ηχητικού προϊόντος. Παντού μπορείς να γράψεις, πλέον ακόμα και στο σπίτι σου μένα μικρόφωνο μπορείς να ηχογραφήσεις. Το θέμα είναι να βρεις κάποιον που να ξέρει τι θα κάνει το προϊόν που εσύ θα παραδόσεις. Πώς θα το διαχειριστεί (comps, eqs, reverbs κτλ). Όχι να έχει τα καλύτερα μηχανήματα στην πιάτσα, να έχει αφτί και ιστορικό πάνω σε αντίστοιχα project ώστε να μπορέσει να σου παραδώσει ένα αποτέλεσμα όπως πρέπει.
Αν ήμουν στη θέση σου, πριν κάνω οτιδήποτε θα πήγαινα στα διαθέσιμα studios, να δω ποιοι θα με αναλάβουν, να μιλήσω μαζί τους, να δω πώς σκέφτονται να ζητήσω demos από αντίστοιχες παραγωγές κτλ. Το να με ηχογραφήσει ο καλύτερος metal παραγωγός να παίζω παραδοσιακά θρακιώτικα είναι δώρο άδωρο.