Λίγη διευκρίνηση:
To φαινόμενο doppler δεν έχει να κάνει με μετακίνηση της πηγής του ήχου με μεγάλη ταχύτητα σε σχέση με την απόσταση του από τη θέση ακρόασης?
Σωστά!
Ο φιλος μαλλον εννοει συντονισμο.
Όχι..
Πράγματι ξέρετε τι είναι αλλά ίσως δεν έχετε συνειδητοποιήσει με ποιο τρόπο δουλεύει στα μεγάφωνα.
Φανταστείτε ένα μεγάφωνο που πάλεται. Μετά σκεφτείτε τον φίλο μας με τα δύο όργανα, και για να το κάνουμε πιο κατάλληλο, σκεφτείτε ότι ο ένας είναι μπασίστας και ο άλλος σολάρει.
Τώρα πάμε πολύ κοντά στο μεγάφωνο και φρενάρουμε πάρα πολύ τον χρόνο. Τι βλέπουμε? Βλέπουμε τον κώνο να πηγαινοέρχεται αργά από την νότα του μπάσου, ενώ παράλληλα, σε αυτή του την πορεία πάλλεται πολύ γρηγορότερα από την νότα του σόλου, σε γρηγορότερη συχνότητα. Άρα όταν ο κώνος έρχεται προς εμάς η πρίμα νότα του σόλου ανεβαίνει, και καθώς απομακρύνεται κατεβαίνει, ακριβώς όπως το ασθενοφόρο ή το περιπολικό. Αυτό είναι το φαινόμενο doppler στα μεγάφωνα. Εϊναι λαικά ο ήχος "γαργάρας" που ακούμε σε τέτοιες περιπτώσεις. Πολύ χαρακτηριστικό και χάλια.
Το φαινόμενο doppler στα μεγάφωνα είναι ένας από τους κύριους λόγους που δημιουργούμε μεγάφωνα 2 και 3 δρόμων σε μικροφωνικές συναυλιών που χειρίζονται ταυτόχρονα μεγάλου εύρους συχνότητες.
Άρα τα μονά μεγάφωνα της κιθάρας είναι πλέον ακατάλληλα για παράλληλο παίξιμο, ειδικά οργάνων με πολύ διαφορετικό εύρος συχνοτήτων.
Θα μπορούσα να επεκταθώ πως το φαινόμενο doppler επηρρεάζει σημαντικά την υψηλή διάκριση που όλοι αγωνιούμε και θέλουμε να έχουν οι διαφορετικές νότες της ίδιας κιθάρας όταν παίζουμε ακόρντα (όλοι μιλάνε για καθαρότητα, διακριτές νότες/χορδές κλπ, καθώς και την πρόοδο στην τεχνολογία σχεδιασμού των κώνων των μεγαφώνων αλλά φοβάμαι ότι θα γίνω βαρετός (άσε που είμαι ήδη off topic).
Για την λύση που πρότεινα τι γνώμες έχετε?