Εύλογα τα ερωτήματα σου.. Όλοι τα είχαμε όταν πρωτομπαίναμε στο sport της μουσικής.. Λοιπόν σε γενικές γραμμές οι μαγνήτες που προτιμάνε οι κιθαρίστες σχετίζονται ασφαλώς με τα γούστα τους, αλλά κυρίως με το τρόπο παιξίματος τους.. Ένας κιθαρίστας που παίζει με τέτοιο τρόπο ώστε να "λασπώνει" περισσότερο τον ήχο του θα προτιμήσει ένα μαγνήτη λιγότερο hot σε σχέση με ένα κιθαρίστα που παίζει πιο "απαλά", θα λέγαμε και επομένως επιθυμεί ένα hot μαγνήτη, κοκ.. Από την άλλη, ο κάθε μαγνήτης έχει τα δικά του τονικά χαρακτηριστικά (μπάσα, μεσαία, πρίμα) και γι' αυτό το λόγο παρατηρείς ας πούμε κιθαρίστες της ίδιας μπάντας να προτιμούνε άλλους μαγνήτες..
Τώρα γιατί μερικές κιθάρες κοστίζουν € 500 και μερικές € 5.000 μπορούμε να μιλάμε επί ώρες.. Σε γενικές γραμμές, από την συζήτηση αυτή πρέπει να βγάλουμε τις signature κιθάρες.. Οι κιθάρες αυτές, χρησιμοποιούνται από κάποιο καλλιτέχνη και αυτόματα "αποκτούν" hype, άρα και ανεβαίνει η τιμή τους.. Αρκεί μια απλή σύγκριση μιας signature κιθάρας με μια απλή κιθάρα (με περίπου τα ίδια χαρακτηριστικά) της ίδιας εταιρίας για να καταλάβει κάποιος ότι 9 στις 10 signature κιθάρες πωλούνται με καπέλο.. Πέραν τούτου όμως, μια κιθάρα που αξίζει πάνω από € 1.500 κατά κάποιο τρόπο η κατασκευάστρια εταιρία εγγυάται ότι δεν θα έχει κατασκευαστικά λάθη.. Πως το "εγγυάται" μια εταιρία αυτό; Με το λεγόμενο quality control, δηλαδή τον έλεγχο που κάνει μια εταιρία στα τελειωμένα της όργανα.. Οι φθηνές κιθάρες πάσχουν από έλλειψη ικανοποιητικού quality control.. Δηλαδή ο ρυθμός όπου παράγονται οι κιθάρες είναι τόσο μεγάλος όπου δεν μπορούν οι "ελεγκτές" του εργοστασίου να τις τσεκάρουν όλες, αλλά παίρνουν στατιστικά δείγματα.. Από την άλλη πλευρά, επειδή μια εταιρία που παράγει ακριβές κιθάρες είναι φυσιολογικό να παράγει υποδεκαπλάσιο αριθμό κιθάρων την ημέρα, οι "ελεγκτές" της εταιρίας, δοκιμάζουν όλες τις κιθάρες ανεξαιρέτως.. Αν δούνε κάποιο ελάττωμα, είτε το διορθώνουν, είτε την πετάνε.. Από την άλλη πλευρά μια ακριβή κιθάρα υπερέχει έναντι μιας φθηνής σε τομείς που δεν φαίνονται από τη πρώτη ματιά.. Ένας τομέας είναι η τεχνολογία του οργάνου (κυρίως στα ηλεκτρικά του), το πόσο προσεγμένα έχει φτιαχτεί, π.χ. αν έχουν μπει μονώσεις κατάλληλες στους μαγνήτες για να μην έχεις βαβούρα γείωσης, αν έχουν μπει τάστα που δεν θα σου σκουριάσουν στο εξάμηνο, κα.. Όλα αυτά δεν μπορείς να τα διακρίνεις από 5 λεπτά που θα πιάσεις μια κιθάρα.. Αγοράζοντας όμως ένα ακριβό όργανο κατά κάποιο τρόπο γνωρίζεις εκ των προτέρων τι να περιμένεις..
Συνέχεια:
Τώρα σχετικά με το τι κιθάρα θα επέλεγα αν ήμουν στη θέση σου.. Χμμ.. Δεδομένου ότι σίγουρα φαντάζομαι προτιμάς ένα strat copy από κάποιο άλλο σχήμα (βλ. LP, V, κλπ.) η αμέσως επόμενη ερώτηση που πρέπει να απαντήσεις είναι η εξής: Θέλω μονούς ή διπλούς μαγνήτες ή και τα δύο; Σίγουρα κάποιος θα σου έλεγε πάρε και τα δύο για versatility και δεν μπορώ να πω ότι διαφωνώ και κάθετα.. Να ξέρεις ότι οι μονοί μαγνήτες (γνωστοί και ως single coil) βγάζουν λιγότερο όγκο σε σχέση με τους διπλούς (θα τους δεις και ως humbuckers) και μπορούν να παίξουν από pure clean μέχρι medium gain ικανοποιητικά, ενώ οι διπλοί βγάζουν από bluez μέχρι high gain.. Επομένως αν βάλεις μονούς ξεχνάς το high gain (ή τουλάχιστον δεν θα ακούγεται "πειστικός" ο όγκος που θα βγάζεις) ενώ αν πάρεις διπλούς ξεχνάς αυτομάτως τα sparkling cleans (λίγο δύναμη παραπάνω να βάλεις και αμέσως τα καθαρά σου θα clipάρουν/παραμορφώνουν).. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις πάντως είναι να κατέβεις σε ένα μουσικό κατάστημα και να πεις ειλικρινώς σε ένα μαγαζάτορα: "Θέλω να αποφασίσω αν θα πάρω κιθάρα με μονούς ή με διπλούς.. Σε παρακαλώ δώσε μου δύο όμοιες κιθάρες με τη διαφορά αυτή όμως (μία με μονούς και μία με διπλούς) για να ακούσω τι μου αρέσει.." Αν αποφασίσεις ποιοι μαγνήτες σου αρέσουν περισσότερο μπορούμε να κάνουμε narrow down τις επιλογές μας.. Μετά οι επόμενες ερωτήσεις που πρέπει να κάνεις στον εαυτό σου είναι να πάρω κιθάρα με floyd rose ή όχι, πόσα τάστα, "λαμπερή" ή "μουσική", κλπ...
Να ξέρεις πάντως ότι το θέμα μονού-διπλού είναι πολύ πιο σημαντικό και δύσκολο απ' όσο ακούγεται.. Αρκετοί από εμάς εδώ έχουν αγοράσει άλλη κιθάρα μόνο και μόνο για να προσθέσουν στη συλλογή τους μία με μονούς (αν είχαν κιθάρες μόνο με διπλούς) ή με διπλούς (αν είχαν κιθάρες μόνο με μονούς).. Προσωπικά πιστεύω ότι έχει να κάνει με το τι θες να παίξεις και με τις "ορέξεις" της κάθε στιγμής.. Αν θες να παίξεις αρτίστικα, με αρκετό response (δλδ ότι παίζεις και οι δυναμικές του παιξίματος σου να "απεικονίζονται" στον ήχο που βγαίνει) τότε ο μονός θα σου ταιριάξει καλύτερα.. Αν θελήσεις στο καπάκι να παίξεις ένα δυνατό hot solo τότε θα σου ταιριάξει περισσότερο ο διπλός.. Το να κάνεις ένα συνδυασμό δηλαδή να βάλεις ένα μαγνήτη μονό και ένα διπλό να ξέρεις ότι μπορεί να ακούγεται ελκυστικό αλλά κρύβει ένα μεγάλο προβλήμα που μπορεί να μη λύσεις και ποτέ σου.. Το πρόβλημα της ισορροπίας.. Ένας διπλός ακούγεται πιο δυνατά από ένα μονό οπότε πρέπει να αποφασίσεις αν θα "δυναμώσεις" το μονό ή θα "χαμηλώσεις" το διπλό.. Αυτό επιτυγχάνεται με το να υψώνεις/χαμηλώνεις τον μαγνήτη μεταβάλλοντας την απόσταση του από τις χορδές.. Όσο πιο κοντά, τόσο πιο δυνατά.. Όπως καταλαβαίνεις στη προσπάθεια σου να "εξισώσεις" το μονό με το διπλό μπορεί να χάσεις τα επιμέρους χαρακτηριστικά των μαγνητών.. Ο διπλός θα ακούγεται πεσμένος και ο μονός ίσως σου παραμορφώνει.. Είναι μεγάλο δίλλημα η επιλογή μονού/διπλού και επιμένω ότι πρέπει να το χειριστείς έτσι (να πας δλδ σε ένα μουσικό κατάστημα)..