Κατι το οποιο γινετια παρα πολυ συχνα λαθος ειναι τα ρηματικα επιθετα σε
-τεος και
-τος. Πολλοι λιγοι απο οσο εχω παρατηρησει στο λογο γνωριζουν τη διαφορα τους και ακομα λιγοτεροι τα χρησιμοποιουν σωστα.
Για να δουμε λοιπον.
Τα ρηματικα επιθετα σε
-τεος δειχνουν οτι πρεπει να γινει αυτο που λεει το ρημα απο το οποιο παραγονται.
Τα ρηματικα επιθετα σε
-τος:α)ο,τι και η μετοχη παθητικου παρακειμενου στα αρχαια, π.χ. γραπτος= ο γεγραμμενος
β)ο,τι και η μετοχη του ενεστωτα ή του αοριστου στα αρχαια, π.χ. θνητος= ο θνησκων δηλ. αυτος που πεθαινει, που
υποκειται σε θανατο
γ)αυτον που μπορει ή αξιζει να παθει ο,τι λεει το ρημα απο το οποιο παραγεται το επιθετο π.χ.δαβατος=αυτος που μπορει κανεις να τον διαβει
επαινετος=αυτος που αξιζει να επαινειται.
Συνεπως δεν ειναι το ιδιο να πουμε "ο γιωργος ειναι επαινετος" και "ο Γιωργος ειναι επαινετεος"
Στην πρωτη περιπτωση εννοουμε οτι ο Γιωργος αξιζει να επαινεθει. Στην δευτερη περιπτωση ο Γιωργος πρεπει να επαινεθει.
Αλλο παραδειγμα. "η διδακτ
εα υλη για τις εξετασεις ειναι απο τη σελιδα 34 εως τη σελιδα 67" αρα η υλη που
πρεπει να διδαχθει ειναι απο τη σελιδα 34 εως την σελιδα 67
Ομως "η διδακτ
η υλη ιενια απο τη σελιδα 34 εως τη σελιδα 67" σημαινει οτι η υλη που
αξιζει να διδαχθει ειναι απο τη σελιδα ταδε μεχρι τη σελιδα ταδε.
Υ.Γ. Καλο θα ηταν οταν αναφερουμε ενα λαθος που γινεται να μπορουμε να το δικαιολογησουμε και να βρισκουμε παρομοιες περιπτωσεις λαθων ωστε να εχουμε κανονες μικρους και χρησιμου που θα βοηθησουν στο να μιλαμε ολοι σωστερα την γλωσσα
