Αποστολέας Θέμα: Ερωτησεις πανω σε κλιμακες και συγχορδιες  (Αναγνώστηκε 15119 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Thano-san

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 5
  • ο γιαπωνεζος εαυτος μου...
    • Προφίλ
Καλησπερα σε ολους...αυτο ειναι το πρωτο μου ποστ οποτε θα ηθελα να συγχωρησετε οτι κουτο συναντησετε παρακατω
παιζω δυο χρονια κιθαρα αλλα εντελως guitarpro-ιστικα.προσφατα ειπα να αρχισω να μαθω τα βασικα και ξεκινησα με κλιμακες και να μαθω τις νοτες στην ταστιερα κτλ.. ε μεχρι τωρα μου δημιουργηθηκαν οι εξης αποριες για τις οποιες χρειαζομαι την βοηθεια σας...
λοιπον
αρχικα: για ποιο λογο υπαρχει η πεντατονικη σαν κλιμακα? λογω απλουστευσης και ευκολιας απ την κανονικη ή υπαρχουν τραγουδια στα οποια δεν ταιριαζει να παιζεις επτατονικη(δλδ να μην ακουγεται ωραια)  ????
επισης εστω οτι παιζω ενα τραγουδι σε σολ ματζορε κλιμακα (πεντατονικη παντα :))..πως θα ξερω ποιες συγχορδιες ακουγονται καλα μαζι της ωστε να με συνοδευουν στην ρυθμικη κιθαρα??? για παραδειγμα η συγχ. ντο ματζορε παρατηρω οτι δεν "παταει" πανω στις νοτες της πρωτης θεσης της σολ ματζ...επισης παρατηρω οτι η ντο μαζι με την φα δεν ανηκει καν στις νοτες της πεντατονικης σολ ματζ...οποτε πρεπει να αποκλεισω ολες τις συγχ φα και ντο????
και τελευταια:εχουμε ενα τραγουδι γραμμενο σε ντο ματζ και θελω για καποιο μυστηριο λογο ??? να το παιξω σε αλλη νοτα δλδ να μεταφερω τις συγχορδιες στην νεα κλιμακα...υπαρχει καποιος στανταρ τροπος να γινει αυτο, οπως με τις κινητες συγχορδιες(τις οποιες δεν ξερω) ή πρεπει να παω και να φτιαξω μονος μου τις νεες συγχ βασιζομενος στην νοτες της κλιμακας...
και κατι πραγματικα τελευταιο: πως θα καταλαβαινω σε ποια κλιμακα ειναι γραμμενο ενα τραγουδι.ειναι θεμα εμπειριας ή γινεται καπως αλλιως?? ας πουμε ο μπαμπης ο φλου (am g em am) πως θα καταλαβω σε ποια νοτα ειναι γραμμενος?στην σολ της λα μ ή την μι μ???

αυτα μεχρι τωρα..σορυ που σας κουραζω.καλη χρονια επισης να χουμε ;)

Αποσυνδεδεμένος Μάνος Καμπούρης (m.k.)

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 834
  • Φύλο: Άντρας
  • Stranger in us all...
    • Skype - manos.kampouris1
    • Facebook profile
    • Προφίλ
Έχεις πολλές, αλλά λογικές απορίες για έναν αρχάριο.
Η μόνη απάντηση που μπορώ να σου δώσω και πιστεύω ότι θα σε βοηθήσει πραγματικά, είναι μία:
Βρες έναν καλό δάσκαλο και όλα θα μπουν στη θέση τους...

Αποσυνδεδεμένος Thano-san

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 5
  • ο γιαπωνεζος εαυτος μου...
    • Προφίλ
μαλλον εχεις δικιο...το σκεφτομαι πολυ σοβαρα τωρα τελευταια αλλα μεχρι να παρω καποια αποφαση θελω να δοκιμασω να το παλεψω λιγο μονος μου να δω αν γινεται τπτ

Αποσυνδεδεμένος kopaniamento

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 594
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Όντως πολύ λογικές απορίες, και εγώ χωρίς δάσκαλο δυσκολεύτηκα πολύ να βγάλω άκρη με τις κλίμακες

Η πεντατονική σαν κλίμακα.. απλα υπαρχει. Εκτός από blues, έχει εξαντληθεί από την rock. Αν σου έλεγα οτι το stairway to heaven είναι σε πεντατονική, τι θα είχες να πεις για τον σκοπό ύπαρξης της? Αυτό που ισχύει σίγουρα είναι οτι η πεντατονική είναι η καλύτερη κλίμακα για να αρχίσεις ως κιθαρίστας, γιατί είναι όντως η ευκολότερη, η απλούστερη,η πιο συμβατή με τα (ροκ) ακούσματά σου, η πιο χρησιμοποιημένη, και πολύ καλή βάση για να συνεχίσεις σε άλλεσ δυσκολότερες.

Επειδη επίσης νομίζω πως κατάλαβα που μπερδεύεσαι με τις συγχορδίες και τις κλίμακες, θα κάνω μια προσπάθεια να συ εξηγήσω
-οι κλιμακες Ντο Ελλάσον και Λα μείζων έχουν ακριβώς τις ίδιες νότες και συγχορδίες (δες εδώ όπωσδήποτε πριν συνεχίσεις), με την διαφορά οτι οι βασικές νότες είναι διαφορετικές (ντο και λα αντίστοιχα).
Ενώ κρατάς ίδιες συγχορδίες, και πάιζεις πάνω στις νότες {C,D,E,F,G,A,B} το αν θα στηρίζεις τις φρασεις σου με βασική νότα την Λα ή την Ντο, θα δώσει το αντίστοιχο μελαγχολικό ή χαρυμενιάρικο ύφος που χρακτηρίζει τις 2 κλίμακες. Οι νότες όμως σωστές θα είναι, το θέμα είναι πως ακούγεται και τι συναίσθημα αποδίδει...

-Η πεντατονική κλίμακα συνήθως κολλάει με την "μινόρε" έκδοχή, με την εννοια ότι οι συγχρδίες που θα πηγαίνανε με μια Λά πεντατονική, είναι ίδιες με τις Λα μειζων
 

Αποσυνδεδεμένος Trypios

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 3
  • Λατρεύω το Το Στέκι των Κιθαρωδών!
    • Προφίλ
Απλή η απάντηση, αλλά θα έπρεπε ξέρεις ήδη στοιχειώδης γνώσεις αρμονίας της μουσικής.
Θα προσπαθήσω να ξεκινήσω από την αρχή.

Θα μείνω στη Ντο μείζωνα για τα παραδείγματα.

Αποτελείται όπως όλες οι μείζονες κλίμακες από τη φόρμουλα Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Η
Τ=Τόνος
Η=Ημιτόνιο

Η πεντατονική είναι απλά μια κλίμακα που της λείπουν η 4η και η 7η βαθμίδα:

Ντο μείζωνα= Ντο Ρε Μι Φα Σολ Λα Σι Ντο
Ντο 5τονική= Ντο Ρε Μι --- Σολ Λα -- Ντο

Το κομμάτι σου αν είναι όντως γραμμένο σε απλή Ντο μείζωνα δικαιούσαι να χρησιμοποιήσεις της διατονικές συγχορδίες
C Dm Em F G Am Bm(b5) C

Η πεντατονική δεν πρέπει να σε περιορίσει. Είναι απλά ΜΙΑ από τις κλίμακες που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Άλλες κλίμακες που μπορείς να βάλεις είναι οι 7 τρόποι (modes) της Ντο
[C ionian, D dorian, E phrygian, F lydian, G mixolydian, A aeolian, B locrian] όπου C ionian είναι η ίδια η C major.

Υπάρχει λόγος που λείπουν η 4η και 7η βαθμίδα στη πεντατονική. Όλα ξεκινούν από τα modes γι αυτό προσπάθησε να μάθεις αυτά και τη θεωρεία τους πρώτα.
Τα major modes στη κλίμακα σου είναι αυτά κάτω από τις major συγχορδίες

C ionian:       C D E F G A B C
F lydian:       F G A B C D E F
G mixolydian: G A B C D E F G

Κάνε μια ανάλυση στη σειρά των Τόνων και Ημιτονίων και θα καταλάβεις.
Σημείωσε ότι μπορείς στο κομμάτι να χρησιμοποιήσεις C major pentatonic, F major pentatonic και G major pentatonic.

Κι εγώ πιστεύω ότι χρειάζεσαι δάσκαλο θεωρείας και θα πάρει και λίγο καιρό, αλλά αν θέλεις να το παλέψεις χρειάζεσαι ΣΙΓΟΥΡΑ κάποια βιβλία.

Λοιπόν, αν θέλεις να κάνεις μεταφορά σε άλλη κλάμακα (transposition) βρες πόση διαφορά έχεις σε ημιτόνια και μετέφερε ΌΛΕΣ τις συγχορδίες και ΌΛΕΣ τις νότες τόσα ημιτόνια.

Ο Μπάμπης είναι A minor κι αυτό φαίνεται πρώτα απ' όλα από τις υπάρχουσες συγχορδίες κι έπειτα από τη τελευταία συγχορδία του κομματιού (όχι πάντα).


Σου γράφω αυτά που πρέπει να μάθεις:
  • Major key signatures
  • Minor key signatures (major-minor relativity)
  • Diatonic chord structure in major scale (1-3-5)
  • Diatonic chord structure in minor scale (1-3-5)
  • Diatonic modes
  • Diatonic 7th chords structure (1-3-5-7)
  • Differences between modes (which are major, which are minor and key differences between them)
  • Pentatonic scales (all 5 modes)

Με τη σειρά
αλλά πριν απ' οοοολα αυτά μάθε ΚΑΛΑ τις Barre συγχορδίες

Αποσυνδεδεμένος Μητσάκος

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1819
  • Φύλο: Άντρας
  • Κιθαρίστας της κακιάς ώρας...
    • Προφίλ
Πραγματικά, το να βρείς έναν δάσκαλο είναι το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις.

Θα σου μάθει ότι σου φαίνεται ακατανόητο για κλίμακες και progressions, ενώ είναι άλλη η αίσθηση το να σου μεταδίδει γνώση ένας άνθρωπος που την κατέχει.

Αν θες να την παλέψεις μόνος πάντως, δες τα βιβλία του Stentina "Metal Rythm Guitar" και "Metal Lead Guitar". Μη σε προκαταβάλλει ο τίτλος τους, ακόμη και αν δεν ακούς μέταλ, είναι πολύ καλές πηγές για ρυθμούς και μελωδίες αντίστοιχα.
If music be the food of love, play on,
Give me excess of it; that surfeiting,
The appetite may sicken, and so die...

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 592
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Υπάρχει ένας "βασικός" κανόνας (αν και δεν ειναι τίποτα απόλυτο). Όταν παίζεις νότες "πάνω" σε συγχορδίες τα πιο μελωδικά αποτελέσματα τα πετυχαίνεις επιλέγοντας νότες που ανήκουν σε αυτές τις συγχορδίες. Τώρα, εφόσον σε rock, blues μουσική η συγχορδίες δεν αποτελούνται συνήθως απο περισσότερες από 4-5 (διαφορετικές) νότες, μπορεί κανείς να "κατασκευάσει" κλίμακες αποτελούμενες από 4-5 νότες, που να αντιστοιχούν στις διάφορες συγχορδίες (arpeggios). Έτσι ειναι και η πεντατονική (υποθέτω αναφέρεσε στην μινόρε πεντατονική), η οποία ουσιαστικά ειναι arpeggio μιας m7add11 συγχορδίας (π.χ. η Λα μινορε (Am) πεντατονική  αποτελείται από τις νότες της Am7add11 συγχορδίας).
Φυσικά, κανείς δεν σου απαγορεύει να παίξεις και άλλες νότες. Απλώς, αν θέλεις να ακουστείς μελωδικός θα πρέπει αυτές οι νότες να είναι λίγες και κατάλληλα επιλεγμένες (π.χ. να ανήκουν στο κλειδί του κοματιού).

Θα σου πρότεινα το "creative guitar vol. 1" του Guthrie Govan αν ενδιαφέρεσαι να ψαχτείς σε αυτά τα θέματα.
« Τελευταία τροποποίηση: 10/01/10, 19:53 από Fourier »

Αποσυνδεδεμένος korax_ole

  • Επισκέπτης
  • **
  • Μηνύματα: 46
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
καλησπέρα και από μένα,

1: το να βρεις ένα δάσκαλο είναι το καλύτερο που έχεις να κάνεις αυτή την στιγμή... Θα σου λύσει τις απορίες πολύ πιο γρήγορα και σωστότερα απ'ότι θα σου λυθούν μέσω οποιουδίποτε φόρουμ (χωρίς παρεξήγηση παιδια...)!!!
Βέβαια ας προσπαθήσω και γώ να βοηθήσω!!  ;)

2: Η παντετονική, υπάρχει γιατί είναι εύχρηστη και ευέλικτη! κολάει σχεδόν παντου... παίζεις μπλούζ? Πεντατονική, Παίζεις Ροκ? Πεντατονική! Ακόμα και στην Τζαζ που χρησιμοποιεί άπειρες κλίμακες η πεντατονική συναντάται πολύ συχνά! Οπότε, στην ουσία είναι μια εκ του ασφαλούς κλίμακα, και σε καιρούς δυσκολίας σου λύνει τα χέρια!!

3:Το ποιές συγχορδίες ακούγονται "σωστά" σε κάθε κλίμακα, έχει να κάνει με τις νότες της κλίμακας. Οι συγχοδίες βγαίνουν πέρνοντας την πρώτη νότα (Εξού και το όνομα της συγχορδίας Πχ Σολ), την μεθεπόμενη, τρίτη, νότα, στην περίπτωση Σι και πάλι την μεθεπόμενη της τρίτης, πέμπτη, στην περίπτωση Ρε.
Αν ακολουθήσεις την λογική αυτή για κάθε νότα της κλίμακας, θα καταλήξεις με τις 7 συγχορδίες που μπορείς να πάιξει η συνοδία και εσύ να παίζεις Σολ ματζόρε κλίμακα.
Πχ η δέυτερη συγχορδία της Σολ ματζόρε κλίμακας (1=Σολ, 2=Λα) θα έιναι με τις νότες Λα, Ντο, Μι. Αν προσέξεις, θεωρόντας την Λα πρώτη νότα, οι Ντο και Μι είναι η τρίτη και η πέμπτη.

Τώρα το ποιές νότες περιέχονται σε κάθε κλίμακα είναι άλλο μανίκι αλλά η λογική είναι αυτή που αναφέρει ο Τρύπιος.
Δηλαδή οι ματζόρε κλίμακες ακολουθούν την λογική    τόνος-τόνος-ημιτόνιο-τονος-τόνος-τόνος-ημιτόνιο,
αλλά οι μινόρε είναι                                                 τόνος-ημιτόνιο-τόνος-ημιτόνιο-τόνος-τόνος-τόνος
άρα οι Σολ ματζόρε κλίμακα είναι Σολ -> Τόνος=Λα -> Τόνος=Σι -> Ημιτόνιο=Ντο -> Τόνος=Ρε -> Τόνος=Μι -> Τόνος=Φα# -> Ημιτόνιο=Σολ
Ενώ η Σολ Μινόρε κλίμακα είναι   Σολ -> Τόνος=Λα -> Ημιτόνιο=Σι Ύφεση -> Τόνος=Ντο -> Τόνος=Ρε -> Ημιτόνιο=Μι Ύφεση -> Τόνος=Φα -> Τόνος=Σολ

Οπότε προσπάθησε να βρείς ποιές είναι οι συγχορδίες της κλίμακας, αυτές δηαλδή που μπορείς να παίξεις για συνοδία στην Σολ μινόρε κλίμακα...

Παρεμπιπτόντως η Πεντατονική δεν λειτουργεί έτσι....   ::)

και
4: Τώρα όσον αφορά την μετακίνηση ενός κομματιού από μια κλίμακα σε μία άλλη γίνεται ώς εξής:
 Θές να μεταφέρεις Πχ από την Σολ Ματζόρε στην Σι ματζόρε. Η σι Ματζόρε είναι 4 ημιτόνια ψηλότερα από την Σολ Ματζόρε, οπότε θα μεταφέρεις όλες τις Συγχορδίες 4 ημιτόνια πάνω! Η σολ θα γίνει Σι, η Λα θα γίνει Ντο# η, Σι θα γίνει Ρε# κ.τ.λ.
Ή
Α) θα βρείς ποιές συγχορδίες της κλίμακας χρησιμοποιείς Πχ Σολ Ματζόρε, Λα Μινόρε, και Ρε Ματζόρε και θα δείς ότι: Η Σολ Ματζόρε είναι η πρώτη συγχορδία της κλίμακας, η Λα είναι η δέυτερη (γιατί η Λα είναι η δέυτερη νότα της Σολ Ματζόρε), και αντίστοιχα η Ρε είναι η πέμπτη
Β) Θα βρεις τις νότε της Σι ματζόρε κλίμακας, με την λογική που αναφέραμε πιό πάνω,
Γ) Θα βρείς τις συγχορδίες της Σι ματζόρε κλίμακας,
και τέλος
Δ) Θα χρησιμοποιήσεις τις αντίστοιχες που χρησιμοποιούσες στην Σολ ματζόρε! Δηλαδή την πρώτη, την δεύτερη και την πέμπτη.

Αν αυτά σε δυσκολέυουν, βρες δάσκαλο!
Ως αυτοδίδακτος σου συνηστώ να βρεις δάσκαλο, θα είναι όλα πολύ πιό εύκολα...................................
καλή συνέχια στην κιαθάρα!
η μαμα χηνα ειναι θεια μου

Αποσυνδεδεμένος StraussII

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 2
    • Προφίλ
Τώρα το ποιές νότες περιέχονται σε κάθε κλίμακα είναι άλλο μανίκι αλλά η λογική είναι αυτή που αναφέρει ο Τρύπιος.
Δηλαδή οι ματζόρε κλίμακες ακολουθούν την λογική    τόνος-τόνος-ημιτόνιο-τονος-τόνος-τόνος-ημιτόνιο,
αλλά οι μινόρε είναι                                                 τόνος-ημιτόνιο-τόνος-ημιτόνιο-τόνος-τόνος-τόνος


Καλησπέρα και απο εμένα.

Θελω να ρωτήσω για τις μινόρε κλίμακες.. τελικά ποια είναι η αλληλουχία τονων ημιτονίων σε αυτές;
Για παράδειγμα γνωρίζω οτι η μινόρε κλίμακα έχει την μορφή :Τόνος - Ημιτόνιο - Τόνος - Τόνος - Ημιτόνιο - Τόνος - Τόνος
Ο φίλος μας επάνω δίνει την εκδοχή                                  :Τόνος - Ημιτόνιο - Τόνος - Ημιτόνιο - Τόνος - Τόνος - Τόνος
στη βικιπαίδεια δίνουν την εκδοχή                                      :Τόνος - Ημιτόνιο - Τόνος - Τόνος - Ημιτόνιο - Τρημιτόνιο - Ημιτόνιο

Γνωρίζω οτι η πρώτη εκδοχή ονομάζεται μελοδική μινόρε και η τρίτη αρμονική μινόρε... Ποιά απο όλες χρησιμοποιείται περισσότερο;

Αποσυνδεδεμένος Vaiking

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 881
  • Φύλο: Άντρας
  • Why should I sit and sigh...
    • Προφίλ
 Γειά χαρά! Απο τις 3 εκδοχές φίλε Strauss II:

 Η 1η είναι η φυσική μινόρε κλίμακα. Αυτή που προκύπτει χρησιμοποιόντας απευθείας νότες της σχετικής της μείζονας. Καλό είναι να γνωρίζεις πως κάθε φυσική μινόρε κλίμακα προκύπτει απο μια ματζόρε αν την ξεκινήσουμε να τη διαβάζουμε απο την 6η της νότα (βαθμίδα). Για παράδειγμά: Απο την Ντο ματζόρε (Ντο-Ρε-Μι-Φα-Σολ-ΛΑ-Σι) προκύπτει η φυσική Λα Μινόρε (Λα-Σι-Ντο-Ρε-Μι-Φα-Σολ) χρησιμοποιόντας ακριβώς τις ίδιες νότες αλλα απο άλλο σημείο εκκίνησης. Αυτές οι 2 κλίμακες ονομάζονται και "σχετικές". Η φυσική Μινόρε αναφέρεται αν το θες και ως "Αιόλιος τρόπος" (Aeolian Mode) αλλα εκεί πάει και αλλού η υπόθεση.

 Η 2η δεν αντιστοιχεί σε μινόρε κλίμακα.

 Η 3η είναι η αρμονική μινόρε η οποία διαφέρει απο τη φυσική στην 7η νότα της (βαθμίδα) την οποία έχουμε ανεβάσει γι'αυτό και το Τριημιτόνια. Έχει ένα ιδιαίτερο "ανατολίτικο" ύφος.

 Υπάρχει και η μελωδική μινόρε η οποία αναπτύσεται ως: Τονος-Ημιτόνιο-Τόνος-Τονος-Τονος-Τόνος-Ημιτόνιο (δηλαδή η φυσική αλλά με την 6η και 7η νότα ανεβασμένες). αλλά μόνο στην ανιούσα της κίνηση. Στο αυτί θα σου ακούγεται στην αρχή ως μινόρε και στο τελείωμα ως ματζόρε.. Αυτή ήταν μια παρέμβαση που έκαναν οι Δυτικοί μουσικοί για να αποφύγουν το Τριημιτόνιο της αρμονικής μινόρε  και το "ανατολίτικο" άκουσμα που έβγαζε.  Στο κατέβασμά της οι 2 αυτές Βαθμίδες παίρνουν αναίρεση (επιστρέφουν στη θέση τους) και η κλίμακα κατεβαίνει ως φυσική.

Ελπίζω να σε βοήθησα λίγο και να μη σε μπέρδεψα χειρότερα  :) Αν έχεις κάποια απορία, τα ξαναλέμε!
« Τελευταία τροποποίηση: 22/04/10, 12:24 από Vaiking »
The most important second of our lives is the last one...

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 592
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Σχετικά με το ποια μινόρε χρησιμοποιείται περισσότερο... εξαρτάται από το στυλ μουσικής.

Για rock-blues καταστάσεις η φυσική μινόρε χρησιμοποιείται στην συντριπτική πλειοψηφία. Αρμονική μινόρε θα ακούσεις πολύ σε neo-classical metal. Μελοδική μινόρε απλώς δεν παίζει σε (mainstreem) rock-metal.

Στην jazz αντίθετα η μελωδική μινόρε χρησιμοποιείται από όλους, ως κλίμακα για solos πάνω από συγκεκριμένες συγχορδίες μιας ακολουθίας.

Τα παραπάνω αφορούν την χρήση των κλιμάκων σε solo. Τα πράγματα ειναι λίγο πιο θολά στην σύνθεση. Η βασική διαφορά της μελοδικής και αρμονικής από την φυσική μινόρε ειναι οτι οι νότες τους "δίνουν" την ισχυρή πτώση V-Imin, ενώ η φυσική δίνει Vmin-Imin. Πολλές φορές θα δεις συνθέσεις που ενώ βασίζονται (κυρίως) στην φυσική μινόρε εμφανίζουν ισχυρές πτώσεις (V-Imin) οπότε θα μπορούσες να πεις οτι το κομματι σε αυτά τα σημεία "δανείζεται" από τις αλλές μινόρε κλίμακες.

Τα παραπάνω πιο πολύ ως έναυσμα να ψαχτείς περισσότερο, δεν νομίζω (και δεν ειναι εύκολο) να γίνουν κατανοητά από ενα forum.

good luck

Αποσυνδεδεμένος StraussII

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 2
    • Προφίλ
Ευχαριστώ πολύ παιδια για την βοήθεια! Πολύ χρήσιμες η πληροφορίες σας και αρκετά κατανοητές! :)

Αποσυνδεδεμένος ΣΤΕΛIOS

  • Επισκέπτης
  • **
  • Μηνύματα: 27
    • Προφίλ
Αν σε ένα κομμάτι ο οπλισμός του μας λέει ότι είναι σε Ντο μείζωνα αλά σε μεγαλύτερη ανάλυση βλέπουμε ότι είναι σε D Dorian ή E Phrygian ή σε άλα modes παράγωγα της Ντο μείζωνας.
Πώς ξεχωρίσουμε σε ποιό mode είναι το κομμάτι;

Και σε περίπτωση που βρούμε μόνο τις συγχορδίες του κομματιού (χωρίς να έχουμε δεί οπλισμό και την "κανονική" παρτιτούρα) πως μπορούμε να ξέρουμε αν το κομμάτι είναι σε Ντό μείζωνα ή σε Λα φυσική μινόρε που μεταξύ τους είναι σχετικές; (αν παίζει κάποιο ρόλο γιατί ουσιαστικά είναι η ίδια κλίμακα, ίδιες νότες, ίδιες συγχορίες.)
« Τελευταία τροποποίηση: 19/04/11, 02:50 από ΣΤΕΛIOS »

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 592
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Και τα δύο ερωτήματά σου, αν τα κατάλαβα καλά, μπορείς να τα συνοψίσεις σε ένα:

Με ποια κριτήρια λέμε ότι ένα κομμάτι που έχει τις νότες μιας major κλίμακας είναι στην ουσία γραμμένο σε κάποιο mode αυτής;

(Η φυσική μινόρε που αναφέρεις είναι ο Aeolian mode).

Kάποια σημεία τα οποία μπορείς να παρατηρήσεις για να διακρίνεις το mode είναι τα εξής:

1. Αναγνώρισε ποια συγχορδία/αρμονία είναι βασική (τονική), έχει δηλαδή την μεγαλύτερη σημασία. Αυτό θα το κάνεις ακούγοντας προσεκτικά το κομμάτι (δεν μένεις μόνο να κοιτάς την παρτιτούρα). Κάποια τυπικά στοιχεία που δίνουν μεγαλύτερη σημασία σε μία συγχορδία είναι αυτή να εμφανίζεται στην αρχή ή/και στο τέλος των   μουσικών ιδεών, να επαναλαμβάνεται συχνότερα, να ακούγεται   περισσότερο χρόνο κ.τ.λ.π. Πάντα όμως την απόφαση θα την πάρεις "με τα αυτιά σου". 'Ετσι, αν π.χ., σε ένα κομμάτι με οπλισμό C major ακούς ότι την μεγαλύτερη βαρύτητα έχει η Dm συγχορδία, τότε μπορείς να θεωρήσεις ότι το κομμάτι είναι γραμμένο σε D Dorian mode. Αντίστοιχη "έρευνα" κάνεις εξετάζοντας και την μελωδία του κομματιού και εντοπίζοντας τον τονικό φθόγγο. Προφανώς θα πρέπει να συμπίπτει με τον θεμέλιο φθόγγο της τονικής συγχορδίας του κομματιού.

2. Οι modes έχουν κάποιες χαρακτηριστικές νότες (διαφορετικές για τον κάθε ένα) τον οποίων ο τονισμός προσδίδει στο κομμάτι το χαρακτηριστικό ηχόχρωμά του. Ο εντοπισμός τους αποτελεί μία επιπλέον (δευτερεύουσα) ένδειξη του mode. Για παράδειγμα, στον oπλισμό του C major, ένα κομμάτι γραμμένο σε F Lydian, πέραν της παρουσιάς της F νότας/συγχορδίας ως τονική, τυπικά θα τονίζει και τον φθόγγο Β στην μελωδία ή/και θα το περιλαμβάνει ως συστατικό των συγχορδιών (ο φθόγγος B είναι ο χαρακτηριστικός αυτού του mode).

3. Μια τακτική για να ακούγεται πιο ξεκάθαρα το mode και όχι η "μητρική" major κλίμακα είναι η απόκρυψη χαρακτηριστικών συγχορδιών της τελευταίας. Για παράδειγμα, ένα κομμάτι γραμμένο σε κάποιο mode της C major αποφεύγει την συχνή χρήση της συγχορδίας C (τονική της C major) και της G (δεσπόζουσα της C major) και ιδιαίτερα την κίνηση συγχορδιών G -> C.

Σημείωσε ότι πολλές φορές είναι δύσκολο να αποφανθεί κανείς για το mode του κομματιού. Διαφορετικοί μουσικοί μπορεί να ακούσουν τον ίδιο κομμάτι σε διαφορετικό mode αν δεν είναι αρκετά ξεκάθαρο.

Αποσυνδεδεμένος songless_bird

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 146
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ


2. Οι modes έχουν κάποιες χαρακτηριστικές νότες (διαφορετικές για τον κάθε ένα) τον οποίων ο τονισμός προσδίδει στο κομμάτι το χαρακτηριστικό ηχόχρωμά του. Ο εντοπισμός τους αποτελεί μία επιπλέον (δευτερεύουσα) ένδειξη του mode. Για παράδειγμα, στον oπλισμό του C major, ένα κομμάτι γραμμένο σε F Lydian, πέραν της παρουσιάς της F νότας/συγχορδίας ως τονική, τυπικά θα τονίζει και τον φθόγγο Β στην μελωδία ή/και θα το περιλαμβάνει ως συστατικό των συγχορδιών (ο φθόγγος B είναι ο χαρακτηριστικός αυτού του mode).


Εγω θα μεινω λιγο σε αυτο. Ειμαι κλασσικος κιθαριστας και με την ενασχοληση μου με την ηλεκτρικη επεσα πανω στα modes και μπορω να πω οτι περα απο τον τροπο που δημιουργουνται(σε ποια κλιμακα ανηκουν, lydian, dorian  κτλ) δεν μπορω να πω οτι τα "κατεχω". Μπορεις να μου εξηγησεις γιατι η B ειναι χαρακτηριστικος φθογγος για το F Lydian ; Και μην φοβηθεις να μου το πεις σε λιγοτερα απλα λογια. Κατεχω απο θεωρια. Ο μονος λογος που μπορω να σκεφτω ειναι οτι το B ειναι ο προσαγωγεας της C , που ανοικει το F lydian. Ποια ειναι η χαρακτηριστικη νοτα καθε mode και γιατι;
« Τελευταία τροποποίηση: 19/04/11, 17:54 από songless_bird »
Το να κανεις λάθη είναι ανθρώπινο. Το να ρίχνεις το φταίξιμο στον άλλον ειναι στρατηγική.

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 592
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Μπορεις να μου εξηγησεις γιατι η B ειναι χαρακτηριστικος φθογγος για το F Lydian ;


Ευχαρίστως!

H χαρακτηριστική νότα προκύπτει από την σύγκριση του mode με την παράλληλη major κλίμακα. Αν περιγράψουμε τις νότες της major ως βαθμίδες {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7}, οι νότες της Lydian με την ίδια τονική περιγράφονται ως {1, 2, 3, #4, 5, 6, 7}. (Μπορεί να το επιβεβαιώσει κανείς για τις, π.χ., F major και F Lydian).
Επομένως, η Lydian διαφέρει από την major μόνο ως προς την τέταρτη βαθμίδα (έχει #4 αντί 4). Για την περίπτωση όπου τονική είναι η F, η #4 βαθμίδα είναι η νότα Β και αυτή είναι που δίνει το χρώμα στο mode.

Με αντίστοιχο τρόπο προκύπτει ότι η χαρακτηριστική νότα για τον Mixolydian {1, 2, 3, 4, 5, 6, b7} είναι η b7 βαθμίδα.
Κάνοντας την αντίστροφη διαδικασία, συγκρίνοντας δηλαδή την major κλίμακα (Ionian mode) με τα major-sounding modes (Lydian, Mixolydian), μάλλον η βαθμίδα 7 θα λέγαμε ότι είναι η χαρακτηριστική.

Αντίστοιχα, συγκρίνοντας μεταξύ τους τις βαθμίδες των minor-sounding modes, Dorian και Aeolian, προκύπτει ότι οι χαρακτηριστικές τους νότες είναι οι βαθμίδες 6 και b6 αντίστοιχα.

Ο Locrian είναι ο μοναδικός diminished mode και συνεπώς είναι από μόνος του χαρακτηριστικός (αλλά και δεν χρησιμοποιείται στην πράξη ως βασική κλίμακα για σύνθεση)

Τέλος, να σημειώσω πως "χαρακτηριστική", δεν σημαίνει και "πιο σημαντική" νότα.

Υ.Γ.: Αν θέλεις ρίξε μια ματιά στο .pdf του τελευταίου μου post σε αυτό το thread: http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81075.0
Εκεί περιγράφω τα modes με περισσότερες λεπτομέρειες.


EDIT: Ξέχασα να αναφέρω ότι για τον Phrygian mode η χαρακτηριστική του βαθμίδα είναι η b2.
« Τελευταία τροποποίηση: 19/04/11, 23:27 από Fourier »

Αποσυνδεδεμένος songless_bird

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 146
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Κατατοπιστικοτατος!! Πολυ ενδιαφερον το pdf. Προσπαθησα να κανω μια παρομοια συγκριση και εγω με τα modes και τις ομονυμες major ή minor κλιμακες προσπαθώντας να βρω ενα τροπο να τα απομνημονευσω γνωριζοντας τι ειναι αυτο που τα χαρακτηριζει χωρις απλως να αποστηθίζω patterns, αλλα καπου τα μπερδεψα και τα παρατησα. Νομιζω μου ξεκαθαρισες πολλα.
Το να κανεις λάθη είναι ανθρώπινο. Το να ρίχνεις το φταίξιμο στον άλλον ειναι στρατηγική.

Αποσυνδεδεμένος ΣΤΕΛIOS

  • Επισκέπτης
  • **
  • Μηνύματα: 27
    • Προφίλ
Και τα δύο ερωτήματά σου, αν τα κατάλαβα καλά, μπορείς να τα συνοψίσεις σε ένα:

Με ποια κριτήρια λέμε ότι ένα κομμάτι που έχει τις νότες μιας major κλίμακας είναι στην ουσία γραμμένο σε κάποιο mode αυτής;

(Η φυσική μινόρε που αναφέρεις είναι ο Aeolian mode).


Ναι, το γνωρίζω αυτό, η απορία μου ήταν σε ποια περίπτωση το κομμάτι όταν θα πρέπει να το γράψω στην παρτιτούρα αν θα πρέπει να βάλω οπλισμό για μείζωνα ή ελάσσονα κλίμακα ενό μεταξύ τους είναι σχετικές.
Με την απάντησή σου όμως με κάληψες!!!
Σε ευχαριστώ πολύ!!!

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
12 Απαντήσεις
9719 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 08/12/04, 01:31
από Alchimistis
49 Απαντήσεις
31634 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 19/10/13, 01:39
από kyriakos_t
16 Απαντήσεις
10751 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 20/07/06, 17:40
από tziambaz71
10 Απαντήσεις
10399 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 20/02/09, 23:55
από Serviani
16 Απαντήσεις
5512 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 29/06/09, 23:03
από Johnie Darko
12 Απαντήσεις
6188 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 20/12/10, 10:37
από songless_bird
3 Απαντήσεις
7465 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 26/05/12, 16:32
από STEFANOS604
5 Απαντήσεις
3355 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 30/05/12, 19:47
από jmiliad
8 Απαντήσεις
5309 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 26/12/12, 20:38
από Harpwood
6 Απαντήσεις
6634 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 27/07/16, 01:18
από Sardanapalos2016