τα μακρυα καλωδια συμβαλουν στην δημιουργια μικροφωνισμων, ραδιοφωνικων παρεμβολων, βομβων και πασης φυσεως ανεπιθυμητων θορυβων, εκτος αν ειναι θωρακισμενα. Οταν ολοκληρωνεις μια κατασκευη και την βαζεις στο κουτι, τηρησε το μικροτερο δυνατο μηκος καλωδιων. Γενικοι (πασπαρτου) κανονες για τα καλωδια, τις γειωσεις και πασης φυσεως θορυβους:
1. θωρακισμενα καλωδια εισοδου και ποτενσιομετρων με το πλεγμα στην πραγματικη γειωση, δηλ το (-) της μπαταριας. Μικροτερη σημασια εχει το καλωδιο εξοδου του σηματος. Ξερω οτι γινομαι κουραστικος που το επαναλαμβανω αλλα θα σε γλυτωσουν απο πολλα παρατραγουδα (βομβους, μικροφωνισμους, ραδιοσυχνοτητες). Οι πλεξουδες παιζουν το ρολο του θωρακισμενου κατα καποιο τροπο, οταν το ενα απο τα καλωδια ειναι η γειωση, αρκει τα αλλα να μην παρεμβαλλουν το ενα με το αλλο οπως λεω στην παραγραφο 3.
2. οσον το δυνατον κοντυτερα καλωδια μεσα στα κουτια. Δωσε μεγαλη σημασια στα καλωδια εισοδου, να πηγαινουν συντομα στην πλακετα ή στον ποδοδιακοπτη. Απεφυγε τα "σπαγγετι", ειδικα αν δεν εχεις θωρακισμενα καλωδια, γιατι ειναι επιρρεπη σε θορυβους της παραγρουφου 1. Η αρχη των κοντων διαδρομων ισχυει και για τις διαδρομες στην πλακετα.
3. απεφυγε την παραλληλη τοποθετηση καλωδιων που εχουν διαφορετικο προορισμο. Δηλαδη μην βαζεις τα καλωδια σηματος εισοδου παραλληλα με τα εξοδου. Καλυτερα να διασταυρωνονται καθετα/διαγωνια ή καθολου. Ξερω πως ειναι δυσκολο να γινει στα μικρα κουτια που βαζουμε πεταλακια.
4. αν εχεις μεταλλικα ποτενσιομετρα, βεβαιωσου πως ακουμπανε καλα στο (ήδη) γειωμενο μεταλλικο σασι, ωστε να γειωνεται και το μεταλλικο σωμα τους και να λειτουργει ως θωρακιση απο παρεμβολες.
Αν το κουτι ειναι πλαστικο και δεν εχεις πως να γειωσεις το σωμα των ποτενσιομετρων, κοιτα αν ενα απο τα τρια καλωδια που πανε στο ποτενσιομετρο ειναι γειωμενο και κολλησε το στην πισω μερια του ποτενσιομετρου. Πχ το καλωδιο που παει στον ακροδεκτη 1 του Volume του
noise-cricket γειωνεται, κολλησε ενα συρματακι με το οποιο θα ενωσεις τον ακροδεκτη 1 με την πισω μεταλλικη μερια του ποτενσιομετρου. Στο ποτενσ Tone που δεν εχει γειωμενο ακροδεκτη, κολλησε ενα καλωδιο μεταξυ της πισω μεριας του και του ακροδεκτη 1 του Volume.
5. βαλε μικρους κεραμικους πυκνωτες της ταξης των 5pf μεταξυ των δυο ακροδεκτων του βυσματος εισοδου. Εχουν μεγαλυτερη δραση αν τους κολλησεις στο βυσμα, παρα στην πλακετα. Φιλτραρουν και κοβουν παρασιτικες ραδιοσυχνοτητες που τυχον παρεμβαλλουν στα καλωδια εισοδου ή στην κιθαρα, χωρις να κοβουν τα πριμα της κιθαρας (δηλ τον τονο της)
6. ακολουθησε την αρχη της
αστεροτης (ή σημειακης) γειωσης. Η αστεροτη γειωση ειναι ο ιδανικος τροπος σχεδιασμου γειωσης για τα κυκλωματα ηχου. Ειναι δυσκολο να στον εξηγησω γιατι δεν τον ξερω καλα. Θεωρητικά, όλα τα ρευματα που καταληγουν στην γειωση πρεπει να καταληγουν στο ίδιο σημειο/κομβο, και να αποφευγονται οι πολλαπλοι κομβοι. Ο λογος ειναι οτι οι πολλαπλοι κομβοι δημιουργουν ανεπιθυμητες αναδρασεις λογω της (εστω απειροελαχιστης) αντιστασης των χαλκινων διαδρομων, προκαλοντας θορυβους ή στην χειροτερη περιπτωση ασταθεια λειτουργειας.
Η αστεροτη γειωση πρεπει να εφαρμοζεται και σε επιπεδο κουτιου (στα καλωδια, στους διακοπτες, στα βυσματα) και στην πλακετα (απο τον σχεδιασμο της).
Ευτυχως, οι vero πλακετες εχουν μια λωριδα για γειωση, ολα κολλανε επανω της, οποτε τηρει ικανοποιητικα την αρχη.
Τα μεταλλικα κουτια να γειωνονται (αν ειναι εφικτο) μονο στο βυσμα εισοδου. Οι πιο τρελαμενοι βαζουν πλαστικα βυσματα εξοδου για να τα απομονωνουν απο το σασι.
Μερικα links που ισως σε βοηθησουν να το καταλαβεις καλύτερα απο εμενα ειναι:
1,
2,
3,
4,
5,
7. στην "διαδρομη" του σηματος (ειτε ειναι βυσματα, ειτε ποδοδιακοπτης, ειτε στην πλακετα), να μην φευγουν καλωδια ή σιδερακια που δεν πανε πουθενα και λειτουργουν σαν κερειες. Για να δεις τι γινεται, ακουμπα ενα κατσαβιδι σε καποιο σημειο της διαδρομης τους σηματος.
8. βαλε αντιστασεις metal film αντι για τις αντιστασεις ανθρακα για να μειωσεις το φυσημα που ειναι θερμικος θορυβος. Αλλαζοντας μονο μια αντισταση δεν θα καταλαβεις διαφορα, αλλα αν το κυκλωμα σου εχει εικοσι αντιστασεις ανθρακα, το φυσημα ειναι ενοχλητικο. Σε μερικες περιπτωσεις θελουμε αντιστασεις ανθρακα γιατι επιδιωκουμε ηχο παλαιωμενο (με το φυσημα του).
9.αν σχεδιασεις κυκλωμα, απεφυγε να βαλεις αντιστασεις που παρεμβαλονται στο κυκλωμα με μεγαλες τιμες ακομα και αν ειναι metal film. Πχ σε εναν τελεστικο, που θες να εχει ενισχυση x10, βαλε στην αναδραση 10k-1k, παρά 1Μ-100k. Oι δυο συνδιασμοι δινουν την ιδια ενισχυση αλλα ο 1ος παραγει μικροτερο θερμικο θορυβο.
10. αποφυγε τελεστικους ενισχυτες παρωχημενης τεχνολογιας, οπως ο 741 γιατι ειναι θορυβομηχανη. Κατα την γνωμη και ο γνωστος RC4558 παραγει πολυ θορυβο αλλα παραμορφωνει ομορφα ο που**ης. Οπου μπορεις βαλε TL072 (αλλος ενας με ωραια παραμορφωση), OP275 (σε overdrive με μετριο gain ειναι οτι καλυτερο), OPA2132 (κρυσταλλινος αλλα ακριβος), NE5532 (οταν δεν ενοχλει η χαμηλη =300k αντισταση εισοδου).
11. σε κυκλωματα με opamps, βαλε κεραμικο των 100n μεταξυ του +Vcc του ακροδεκτη του chip και της γειωσης. Σημασια εχει ο κεραμικος να ειναι οσο πιο κοντα γινεται στον ακροδεκτη του chip. Επιπλεον, βαλε δυο κεραμικους των 100n παραλληλα με τις δυο ισες αντιστασεις που σχηματιζουν την εικονικη γειωση, ασχετως αν υπαρχει ηλεκτρολυτικος πυκνωτης. Οι κεραμικοι φιλτραρουν παρασιτικες υψηλες συχνοτητες (πχ ραδιοσυχνοτητες), τις οποιες αδυνατουν να φιλτραρουν οι ηλεκτρολυτικοι γιατι εμφανιζουν υψηλη αντισταση στις ψηλες συχνοτητες (το οποιο ειναι αδυναμια τους).
12. γενικα, σε distortion, ο θορυβος αυξανεται καθως αυξανεται το gain. Ας κρατησουμε λιγο μετριασμενο το gain γιατι και λιγοτερος θορυβος παραγεται και δεν βγαινει τοσο βρωμα και ακουμε τι παιζουμε και ακουγονται και οι υπολοιποι της μπαντας.