Bends
1. Γνωρίζοντας λοιπόν ότι το bending γίνεται στο γλωσσίδιο με τον υψηλότερο τόνο σ’ έναν θάλαμο (οπή) και ότι ο τόνος αυτός υποβιβάζεται (ύφεση) σε τόνο ακριβώς πάνω από το γλωσσίδιο με τον χαμηλότερο τόνο στον ίδιο θάλαμο. Έτσι σε μια φυσαρμόνικα στο κλειδί C , το 1draw είναι το D άρα το 1draw bend είναι το C#/Db.
2. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργούν όλα τα bends είτε είναι draw είτε είναι blow άσχετα με το πόσο διάστημα (ημιτόνιο , τόνο , ή τριημιτόνιο ) απέχουν μεταξύ τους τα δύο γλωσσίδια. Έτσι για τα γλωσσίδια στην οπή 2 - το 2draw=G και το 2Blow=E που απέχουν μεταξύ τους διάστημα κατά ένα τριημιτόνιο το 2drawbend θα είναι είτε Gb/F# (ένα ημιτόνιο ) ή το F (ένας τόνος)
3. Στα μόνα γλωσσίδια που δεν μπορεί να γίνει bend είναι τα 5Draw και 7 Blow κι αυτό διότι τα γλωσσίδια στην μεν οπή 5 τα 5 Blow = E και το 5 Draw=F και στην δε οπή 7 τα 7Blow= C και 7Draw=B απέχουν ακριβώς ένα ημιτόνιο μεταξύ τους. Βέβαια εδώ κάνουμε το λεγόμενο ψεύδο-bending δηλαδή κάτι λιγότερο από 1 ημιτόνιο.
Overblows
1. Σε συνέχεια των αναφερομένων γι αυτά ξεκίνησε την πρακτική εξάσκηση overblowing στο 8 Blow=Ε (από E στο Eb ) που είναι εύκολο. Επίσης θυμήσου ότι όταν κάνεις overblow ηχεί μόνο το γλωσσίδιο Draw ενώ το γλωσσίδιο Blow στραγγαλίζεται (σταματά να ηχεί). Άλλοι παίχτες βρίσκουν για ξεκίνημα του overblow ευκολότερη την οπή 6.
2. Μετά δοκίμασε την ίδια τεχνική στις οπές 1,4,5,6 όπου αντίστοιχα παίρνεις Eb , Eb , F# , Bb και μαζί λοιπόν με τα κοινά bends , Blows και draws παίρνεις όλες τους 12 τόνους (δηλαδή την πλήρη χρωματική κλίμακα) για τις δύο πρώτες οκτάβες της διατονικής φυσαρμόνικας. Στην ValvedMR -350 Suzukiπου την έχω αγοράσει (43 Ευρώ) το Overblowingείναι πανεύκολο στις οπές 1,2,3,4.
3. Σύμφωνα με τη γνώμη γνωστών παιχτών με τις φυσαρμόνικες HohnerMarineBandandSpecial 20 το overbendingείναι εξαιρετικά εύκολο.
4. Επειδή το overblow απαιτεί τη λειτουργία και των δύο γλωσσιδίων του θαλάμου της οπής , δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί σε διατονικές φυσαρμόνικες με βαλβίδες σ’ όλες τις οπές , σε χρωματικές φυσαρμόνικες καθώς και στην XB-40 Hohner που έχει χωριστούς θαλάμους.
Overdraws
Στην Τρίτη οκτάβα της διατονικής (οπές 7 έως 10) αφού οι νότες draw είναι χαμηλότερου τόνου απ’ ότι οι νότες Blow (δηλαδή το αντίθετο απ’ ότι συμβαίνει στις δύο πρώτες οκτάβες) το bending γίνεται στα υψηλότερου τόνου γλωσσίδια δηλαδή τα blow.Εδώ ο σωστός εργοστασιακός συντονισμός των γλωσσιδίων είναι κρίσιμος διότι τα γλωσσίδια αυτά είναι πολύ κοντά σε μήκος και το overdraw είναι δύσκολο διότι τα μικρού μήκους γλωσσίδια draw είναι δύσκολο να στραγγαλιστούν.
1. Ξεκίνα από το 7 draw =B κάνοντας Overdraw διεγείρεις το 7Βlow=C άρα παίρνεις πλήρη τόνο δηλαδή C#.
2. Ομοίως από το 8 Draw = D διεγείρεται το 8 Blow=E και γίνεται F δεν είναι όμως απαραίτητο γιατί το F υπάρχει ήδη στο 9 Draw.Δηλαδή δεν παράγεις κάποια καινούρια νότα.
3. Τα Overdraws στις οπές 9 και 10 δίνουν αντίστοιχα G# και C#
4. Επομένως με τα bends και overdraws παίζεις όλους τους 12 τόνους στην Τρίτη οκτάβα της διατονικής.
5. Για εύκολο overdraw χρησιμοποίησε φυσαρμόνικες χαμηλών κλειδιών πχ LowG και LowF
Η ικανότητα bend ,overblow,overdrawκαι με πολύ πρακτική εξάσκηση συνοδεία vibrato, δίνει στον παίχτη περισσότερες δυνατότητες του φημισμένου Bluesy ήχου.
Συνεχίζεται...