Θα διαφωνήσω καθέτως και οριζοντίως. Το capotasto όπως και κάθε βοήθημα για την κιθάρα, ηλεκτρονικό ή μηχανικό, έχει το σκοπό του και το ρόλο του. Και αυτό, όπως και όλα τα βοηθήματα, έχει σωστή χρήση, κακή χρήση και κατάχρηση.
+1000
To capo καταρχας, δεν εχει βασικα σχεση με την ευκολια στο transposing.Δεν ειναι για αυτη τη δουλεια.
Υπαρχουν περιπτωσεις κανωντας transpose και μη χρησιμοποιωντας capo, να ακουγεται καλυτερα το κομματι.
Το capo ειναι απαραιτητο, οταν θελουμε σε αλλη θεση εκτος της πρωτης, οpen string ηχο, με μεγαλο sustain, καθαρο "let ring" κλπ.Επισης ο ηχος μια συγχορδιας (ιδιως οταν ειναι αρπεζ), ή μαλλον
ο ηχος μιας σειρας συγχορδιων, πιασμενες σε αλλη μορφη, ειναι τελειως διαφορετικος και μπορει να αλλαξει την αισθητικη του κομματιου αρδην προς το καλυτερο. Πολλα κομματια τα παιζω με capo, μονο και μονο για αυτο.
Δοκιμαστε κατι πολυ απλο. Εχετε ενα τραγουδι που πρεπει να ακουστουν strumming οι A και D συγχορδιες.
Παιξτε τες χωρις capo (στη γνωστη μορφη Χ02220 για A και ΧΧ0232 για D) και μετα με capo στο 2 (στη μορφη 542225 για Α και Χ54232 για D).
Μετα δοκιμαστε με αργο αρπεζ δυο συγχορδιες στη σειρα Fm και Gm, χωρις capo, και μετα με capo στο 1.
Βγαλτε το συμπερασμα σας.
Επισης,
το capo δεν το βαζουμε απαραιτητα στο πρωτο συγχορδια που εχει το κομματι. Πχ Αν ξεκιναει ενα κομματι απο Cm δεν το βαζουμε απαραιτητα στο 3o ταστο. Κοιταμε και τις υπολοιπες συγχορδιες.
Αν πχ εχει μετα το Cm ενα Db θα το βαλουμε στο 1ο ταστο (γιατι κατα πασα πιθανοτητα πιο μετα θα εχει και κανενα Fm ή Βbm, Αb, Eb κλπ)
Αν παμε και σε πολυπλοκα πραγματα, θα βρουμε πολυ μεγαλυτερη χρηστικοτητα.
Επισης, δεν ειναι απαραιτητο οτι το capo πρεπει να πιανει ολες τις χορδες.
Αυτα ισχυουν φυσικα κατα κυριο λογο για ακουστικη κιθαρα και κυριως για το επιθυμητο ηχοχρωμα που προσφερουν οι open χορδες.
Στην ηλεκτρικη δεν αλλαζει τοσο εμφανως το ηχοχρωμα, πιανωντας με μπαρε μια συγχορδια. Στην ηλεκτρικη βοηθανε και τα εφφε (compressions και delay/reverb effects κυριως) για να μη ακουγεται τοσο η διαφορα.
Στην ακουστικη ομως, οπου προσωπικα προτιμω τον φυσικο ηχο με ελαχιστο εως καθολου reverb (για να μην επηρεαζεται ο ηχος, αλλα και γιατι ετσι, αναγκαζεσαι να παιζεις με τετοιο τροπο που δινεις καθαρο "υλικο" στο ηχοληπτη, κι ετσι μπορει να κανει αριστα τη δουλεια του, και στη μιξη με τα αλλα οργανα και στο ποσο reverb χρειαζεται να μπει στην κιθαρα, ακομα και στο live - εννοειται στην ηχογραφηση) δεν υπαρχει αλλη λυση απο το capo.
(Δεν υπαρχει πιο κιτς ακουσμα κατα την αποψη μου απο ακοuστικη κιθαρα με modulating effects και τερμα delay/reberb effetcs. Εξαιρουνται βεβαια περιπτωσεις που δεν χρησιμοποιουμε την ακουστικη κιθαρα ως καθαρα ακουστικη, αλλα εξ επι τουτου για κατι ενδιαμεσο σε ακουστικο και ηλεκτρικο ηχο, πχ με μαγνητη και τσιμπημενο gain κλπ)
Ομως ειναι μερικες φορες που και στην ηλεκτρικη, ειναι απαραιτητο το capo, πιο πολυ για τη δαχτυλοθεσια και τον τροπο παιξιματος φρασεων και συγχορδιων.
Μη βλεπετε τη χρηση του capo ως "κιθαριστικη δειλια" λοιπον.
Aν θελει καποιος αντρικο παιξιμο, να ερθει να του δωσω τη strat, με 11αρια κουρδισμενα στο τονο τους και ψηλα ρυθμισμενες (λογω μεγαλου radius) και να κανει δυο τονους σηκωμα
Ή εστω ας δοκιμασει να βαλει στην ακουστικη 12αρια 13αρια για να εχει πλουσιο τονο, και να παιζει και χωρις βαθος και να ακουγονται ΟΛΕΣ οι νοτες καμπανα πεντακαθαρες σαν να ηχογραφει στο στουντιο.
Πολυ σημαντικο ειναι οταν χρησιμοποιουμε capo, να μη βλεπουμε τη νεα θεση που τοποθετουμε το χερι μας, ως νεα συγχορδια.
Δλδ αν εχουμε ενα Bm και βαλουμε capo στο 2 για να το παιξουμε, δεν πρεπει να σκεφτομαστε οτι παιζουμε Am, επειδη το πιανουμε σαν Am.
Πρεπει να συνεχιζουμε να το βλεπουμε ως Bm, και ας πουμε οτι το capo να εχει αναλαβει να παταει τις χορδες που θα πατουσε ο δεικτης μας.
Ειναι θεμα θεωρητικο που μπορει ενας αρχαριο να μην τον ενδιαφερει, αλλα αν συνηθίσει να το βλεπει με λαθος τροπο, αν καποια στιγμη προχωρησει στη μουσικη και μαθει να χρησιμοποιει και τη θεωρια, αυτο το λαθος θα τον φρεναρει. Εχω παραδειγμα με φιλο, γνωστο κιθαριστα/τραγουδοποιο κλπ, που μετα απο ενα Live που με εβλεπε να μετακινω το capo πανω κατω αναλογα το τραγουδι, μου εκανε μια ερωτηση που καταλαβα οτι εβλεπε με τη λαθος οπτικη τοσα χρονια τη χρηση του capo και γιαυτο δεν τον βλεπω να το χρησιμοποιει ποτε και να παιδευεται σε καποια κομματια να βγαλει ηχο.
Μπορει να γινει ολοκληρο σεμιναριο για τη χρηση του capo.
Οσον αφορα το αρχικο ερωτημα του θεματος, και φυσικα δεν μπορουμε με ενα capo να καλυψουμε ολες τις κιθαρες μας. Ουτε καν κατα ειδος, δλδ να εχουμε ενα capo για τις ακουστικες κι ενα για ηλεκτρικες.
Ακομα και μεταξυ τους οι κιθαρες ιδιου ειδους, εχουν διαφορες στο radius, οπως νομιζω ηδη αναφερθηκε.
Πρεπει να εχουμε την κιθαρα μαζι μας και να δοκιμαζουμε μεχρι να βρουμε αυτο που μας κανει ή αλλιως να παιρνουμε ενα στο περιπου και μετα να το μετατρεπουμε diy για την κιθαρα μας.