
Αυτή η παραλλαγή είναι πολύ σπάνια άλλα αξίζει να αναφερθεί γιατί έχει πολύ ενδιαφέρον. Πάει ένα βήμα παραπέρα από το προηγούμενο 4μετρο και
εμπλουτίζει την αντικατάσταση τριτόνου με ένα C#m7 ή Dbm7 προκειμένου να σχηματίσει την σχέση ii-V.ΜΕΤΡΑ 5-8Ας δούμε και το δεύτερο 4μέτρο σε διάφορες παραλλαγές (σε κάποιες περιπτώσεις έχω βάλει και 5ο μέτρο στο τέλος, εάν η αρμονία συνεχίζεται με ισχυρό δεσμό).

Και εδώ ισχύουν τα ίδια με αυτά που είπαμε παραπάνω για τα ακόρντα
I7(C7) και
IV7(F7) αφού η αρμονική τους λειτουργία δεν αλλάζει. Ας τα δούμε και το 2ο 4μετρο σε διάφορες παραλλαγές.

Σχετικά με το
F#dim7 στο
6ο μέτρο, ισχύει ότι είπαμε για το
2ο μέτρο. Το
Α7 στο 2ο μισό του 4ου μέτρου, το οποίο κάλλιστα θα μπορούσε να είναι
altered, σχηματίζει με το
Dm7 στο μέτρο που ακολουθεί την σχέση
V7-Im7. Οι αρχάριοι στο jazz blues συνήθως σκαλώνουν κατά τον αυτοσχεδιασμό σ' αυτήν την αλλαγή διότι η πεντατονική κλίμακα αρχίζει σε αυτό το σημείο να μην πολυκολλάει. Όπως θα δούμε αργότερα η καταλληλότερη κλίμακα στα
μέτρα 8-9, είναι
D μελωδικό ή αρμονικό μινόρε. 
Πάμε πάλι ένα βήμα παραπέρα σε σχέση με το προηγούμενο 4μετρο που είδαμε. Το
Em7 σχηματίζει με το
Α7 την σχέση
ii-V και λαμβάνοντας υπόψη το
Dm7 στο μέτρο που ακολουθεί μπορούμε να υπερσυγχωνεύσουμε στο σόλο την
Em7b5 και γιατί όχι (άλλα σπανιότερα) και στο comping. Κατάλληλα voicings για το
ii-V μπορείτε να δείτε
εδώ.

Εδώ βλέπουμε τις αλλαγές που έγιναν ευρέως γνωστές από το "Stormy Monday". Τα ακόρντα
Cmaj7, Dm7, Em7 έχουν διατονική σχέση μεταξύ τους. Όλα υπάγονται στην
C ionian. Σολιστικά μπορεί να προσεγγιστούν με
arpeggios ή πιο απλά με την "ταπεινή"
C ματζόρε. Το
Ebm7 σαν περαστικό ακόρντο μπορεί να αγνοηθεί είτε με παύση είτε παίζοντας στα μέτρα 8-9 το
D μελωδικό ή αρμονικό μινόρε όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Επίσης ένα περαστικό
Ebm7 arpeggio είναι εξίσου μια καλή επιλογή.
[/size]ΜΕΤΡΑ 9-12Και φτάνουμε στα 4 τελευταία μέτρα.

Τα τέσσερα τελευταία μέτρα, ειδικά στο παραδοσιακό blues, έχουν αμέτρητες παραλλαγές οι οποίες δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες. Προσεγγίζονται εύκολα και από άποψη comping και σολιστικά. Στο jazz blues όμως η συνηθέστερη και σπουδαιότερη παραλλαγή είναι αυτή που ακολουθεί:

Στα
μέτρα 9 και 10 έχουμε
ii-V με τα
Dm7 - G7 και το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να επιστρατεύσουμε τα
licks που
μάθαμε στο παρελθόν. Εκεί που θέλω να επικεντρωθούμε προς το παρόν είναι στο
turnaround.
Το turnaround είναι ένα μίνι progression που ο ρόλος του είναι να οδηγήσει ομαλά την αρμονία στην αρχή του 12μετρου. Συνήθως το
turnaround αποτελείται από τα
Ι7-vi-ii-V ή
Ιmaj-vi-ii-V, όπως βλέπετε παραπάνω.
Όμως σπανίως παίζονται έτσι! Έχουν επικρατήσει διάφορες παραλλαγές που βασίζονται σε επαναεναρμονίσεις των ακόρντων. Δηλαδή το
C7/maj7-Am7-Dm7-Galt7επαναεναρμονίζεται έτσι
C7-Am7-D7-Galt7 ή και έτσι
C7-A7-Dm7-Galt7και φυσικά
ο συνδυασμός των παραπάνω επιτρέπεται C7-A7alt-D7alt-G7alt. Αυτές οι τελευταίες αλλαγές θεωρούνται οι πιο δεδομένες στα σόλα (όχι όμως πάντα στο θέμα) άσχετα από ποια παραλλαγή του turnaround αναγράφεται στο lead sheet.Παρατηρήστε πως τ
α A7, D7 και G7 ακολουθούν ανάποδα τον κύκλο 5ης. Αυτό σημαίνει πως
αν αντικαταστήσουμε μία ή δύο από τις δεσπόζουσες με την αντικατάσταση τριτόνου, τότε έχουμε χρωματικές αρμονικές κινήσεις. Δηλαδή το
C7-A7-D7-G7 μπορεί να γίνει
C7-A7-Ab7-G7 ή C7-Eb7-D7-Db7. Ας δούμε την "μεταμόρφωση" του turnaround στην ταστιέρα.

Ακολουθούν διαγράμματα με διάφορες παραλλαγές του turnaround με αντικατάσταση τριτόνου στην ταστιέρα.



Ας δούμε κάποια από όλα αυτά που αναλύσαμε παραπάνω στην πράξη, παίζοντας μουσική.
Στα δύο πρώτα choruses (μέτρα 1-24) παίζω μόνο την 3η και την 7η του κάθε ακόρντου. Όπως είδαμε στο πρώτο μέρος, αυτές οι δύο νότες σε συνδυασμό με το rhythm section, αποτελούν πλήρες ακόρντο. Θα μπορούσαμε να συνοδεύσουμε ολόκληρο το κομμάτι με τέτοιο μινιμαλισμό, ειδικά εάν στο
situation υπάρχει και άλλο πολυφωνικό όργανο που κάνει comping ταυτόχρονα με την κιθάρα, άλλα σε αυτή τη περίπτωση πρέπει να έχουμε μεγαλύτερη ποικιλία σε ρυθμό. Εσκεμμένα δεν έβαλα τo ακόρντο
Gm7 στις βασικές αλλαγές του πενταγράμμου, για το
υπερσυγχωνεύσω.
Εάν, όπως στην περίπτωσή μας, το Gm7 δεν αναγράφεται στο lead sheet, τότε εμείς το θεωρούμε δεδομένο πως υπάρχει ως μία "αόρατη" αλλαγή και την υπερσυγχωνεύουμε αν το επιθυμούμε. Σε όλο το κομμάτι, το turnaround είναι "μεταμορφωμένο" (όπως είδαμε παραπάνω).
(...) η finger style κιθάρα περιορίζεται μόνο στο μπάσο και βάζω δεύτερη κιθάρα στον ρόλο που σας έχω συνηθίσει στα προηγούμενα threads μου. Την έβαλα για να συγκρίνετε άμεσα με το πως έπαιζε η finger style κιθάρα με την ευθύνη του μπάσου και το πόση ευελιξία και ελευθερία έχει η δεύτερη κιθάρα η οποία είναι τελείως απαλλαγμένη από το μπάσο. Άρα σε κάποια μπάντα μιλάμε για situations, δηλαδή με το τι όργανα αποτελούν ένα μουσικό σχήμα (...)
Στο 3ο chorus (μέτρα 25-36) αρχίζω αλλάζοντας τον ρυθμό, από τέταρτα σε Charleston. Σε κανονική εκτέλεση δεν θα έπρεπε να μείνω σε τέταρτα τόσο πολύ. Περιπλέκω ελαφρώς τα πράματα χρησιμοποιώντας voicings με 3 νότες ώστε να δούμε το χτίσιμο τους ένα βήμα παραπέρα.
Σύντομα (μέτρο 28) αλλάζω πάλι το ρυθμό και ομοίως με τα προηγούμενα choruses υπερσυγχωνεύω την Gm7.
Στο μέτρο 29, στο τελευταίο 8ο, μπαίνω με anticipation (πρόωρα), με μια F#dim7. Το anticipation είναι πολύ συνηθισμένο στην τζαζ. Προσδίδει στην αρμονία άλλα και στο lead, μια ώθηση (forward movement).
(η συνέχεια λόγω χώρου παρακάτω)