Τώρα, αυτό που θα προτείνω ανεπιφύλακτα είναι να αφήσετε τις χρωματικές ασκήσεις τύπου 1-2-3-4, και πιάστε διατονικά περάσματα σε κλίμακες. Με εξαίρεση το Flight of the Bumblebee, αυτές οι ασκήσεις θεωρώ πλέον οτι κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό. Η μόνη χρησιμότητα που έχουν είναι για οριζόντια και κάθετα ανοίγματα. Είχα γράψει πριν κάτι χρόνια εδώ στο forum κάποιες, αλλά παίδες πραγματικά. Διατονικά περάσματα, να αποτυπωθούν το χέρι οι 5 βασικές θέσεις κάθε κλίμακας. Είναι και πιο ευχάριστες στο αυτί.
Να πω την αμαρτία μου, δε το ξέρω το συγκεκριμένο βιβλίο. Να δώσω όμως μια εικόνα από αυτό που εννοώ:
Πάμε για παράδειγμα την F major κλίμακα. Η κλίμακα αυτή, έχει 5 θέσεις πάνω στη ταστιέρα.
1ο δάχτυλο, 1ο τάστο, 6η χορδή
4ο δάχτυλο, 8ο τάστο, 5η χορδή
2ο δάχτυλο, 8ο τάστο, 5η χορδή
1ο δάχτυλο, 8ο τάστο, 5η χορδή
4ο δάχτυλο, 13ο τάστο, 6η χορδή
Η αναφορά μου στη διατονική έχει να κάνει με το οτι σταματάς να σκέφτεσαι με χρωματικές νότες και "σχήματα" τύπου 1-3-4-2 στα δάχτυλα, που βγαίνουν μηχανικά, αλλα με διατονικές. Θα πας δηλαδή, και θα παίξεις με βαθμίδες, ας πούμε τρίτες: τονική-τρίτη-δεύτερη-τέταρτη. Αυτό είναι το πρώτο σετ απο 4 8α. Μετά παίζεις τρίτη-πέμπτη-τέταρτη-έκτη. Μετά πέμπτη-έβδομη-έκτη-τονική.
Άρα έχεις F-A-G-Bb,A-C-Bb-D,C-E-D-F, κλπ....
Αυτό είναι ένα απλά μοτίβο "Ανεβαίνω μια τρίτη, κατεβαίνω μια δεύτερη." Φτάνεις μέχρι εκεί που φτάνει η θέση, και επιστρέφεις αντίστοιχα. Μετά αλλάζεις το μοτίβο για να γουστάρεις. Παράδειγμα όταν βάλεις τέταρτες, θα μάθεις να ρολλάρεις κάθε δάχτυλο απο μια χορδή στην επόμενη/προηγούμενη, στο ίδιο τάστο.
Μετά, υπάρχει και άλλη άντίστοιχη ωραία άσκηση σε arpeggios.1η-3η-5η-7η ανεβαίνεις βαθμίδα και κατεβαίνεις από 8η(τονική)-6η-4η-2η, ανεβαίνεις βαθμίδα 2->3 και έχεις 3η-5η-7η-9η, που στη Φα κλίμακα είναι το arpeggio της Αm7. Και συνεχίζεις, και μετά επιστροφή. Σκέτη ΚΩΛαση. Και φυσικά, στις θέσεις των arpeggios, με όλους τους δυνατούς συνδιασμούς (Imaj7, I7, Im7, Im7b5)
Και μερικά λόγια σοφίας: Το να μπείς στη νοοτροπία του "κάνω ασκήσεις διατονικά" είναι ένα αρκετά μεγάλο κεφάλαιο, και όπως συμβαίνει με όλες τις νοοτροπίες-προσεγγίσεις για τη βελτίωση στη κιθάρα, είναι πολύ εύκολο να χαθείς. Ειναι μια προσέγγιση που με τη σειρά της απαιτεί προσοχή, πειθαρχία, αλλά και μέτρο. Κανείς δε μαθαίνει κιθάρα ούτε για να παίζει την 1-4-2-3 άσκηση στα 200bpm, ούτε για να παίζει τη Eb με 6ες. Όπως και οι άλλες ασκήσεις, είναι άλλο ένα όπλο στο οπλοστάσιο. Απλά αυτή τη φορά, η πλάστιγγα θα γείρει προς κάτι μελωδικό, και αν θες, χειροπιαστό.