Λιγοι ειναι οι τυχεροι που ζουνε απο το παθος που λεγεται μουσικη, και πολυ λιγοτεροι αυτοι που εχουν τα οικονομικα μεσα να συντηρουν το παθος ανευ υποχωρησεων σε αλλα επιπεδα. Η μουσικη ειναι επικοινωνια, και αυτο απαιτει ζωντανο παιξιμο. Ειδαλλως, προκειται για αλλη μια μορφη αυτοικανοποιησης. Με τους Pantheist μας δωθηκε η ευκαιρια να κατεβουμε Ελλαδα να παιξουμε. Οι οργανωτες, λογο κοστους του φεστιβαλ ομως, δεν μπορουσαν να προσφερουν τιποτα παραπανω απο το backline. Αυτο σημαινε 6 αεροπορικα εισητηρια με επιστροφη απο το Λονδινο, για ενα live, δηλ το λιγοτερο 1800 ευρω, συν εξοδα διαμονης. Και ο Κωστας (πληκτρα) και εγω θελουμε σαν τρελλοι να παιξουμε στην πατριδα μας, αλλα οταν προσπαθουμε να κανουμε σηρμαγια για να μπουμε στο studio για το 4ο αλμπουμ, και να κανουμε καλη παραγωγη, οχι καφριλικια, τοτε αυτα τα λεφτα δεν μας περισσευουν. Το λιγοτερο κοστος σε ενα studio της προκοπης μονο για το tracking ειναι 300 ευρω την ημερα (πχ The Lodge, Northampton, οπου εχουν ηχογραφησει και οι Paradise Lost), και μετα εχουμε κοστος μιξης, mastering, artwork, production κλπ.
Ειναι ευκολο σε ερασιτεχνικο επιπεδο να παιζει κανεις, να γραψει κανα demo στον υπολογιστη, να κανει κανα live-ακι σε κανα μικρο μπαρ η' κανα σχολειο, οταν ομως ανοιχτεις, τοτε χρειαζεται και η αναλογη οικονομικη υποστηριξη. Και αν δεν παιζει μπανκα τυπου μπαμπα, η εταιριας, αλλα ολα βγαινουν απο την πρωινη δουλεια, τοτε καθε συνεισφορα ειτε απο πωληση CD, mp3, εισητηριων και merchandise ειναι πολυτιμη. Μπορει οι Metallica να εχουν εκατομυρια, αλλα εκατομυρια underground μπαντες παλευουνε με τα torrents, bootleggers και μαγαζατορες οι οποιοι δεν τους καιγεται καρφι αν αυριο το συγκροτημα θα ξαναρθει. O μουσικος αυτος χωρος που λεγεται underground (ανεξαρτητως genre) μας ειναι πολυτιμος γιατι μας ικανοποιει δημιουργικα και ειναι πρωτοπορος. Δεν πρεπει να του δωσουμε την ελαχιστη απαραιτητη υποστηριξη? Δεν ζητανε οι undergrounders να τους πληρωσετε το νοικι, απλα να τους δωσετε την ευκαιρια να συνεχισουν να κανουν αυτο που σας αρεσει.
For the record, to 3ημερο tour Ολλανδια μας βρηκε στο τελος με +150 ευρω συμπεριλαμβανωμενου των εσοδων merchandise, χωρις να υπολογισουμε τα εξοδα φαγητου/καφε κλπ παρα μονο τα μεταφορικα (κοιμηθηκαμε στους καναπεδες και τα πατωματα των σπιτιων των promoters που οργανωσανε τα live, οχι σε ξενοδοχεια). Απο τα 150 ευρω, τα μελη δεν ειδαμε δραχμη, καθως τα βαλαμε στη μπαντα για την επομενη ηχογραφηση. Δηλαδη, βαλαμε και απο την τσεπη μας. Δεν παραπονοιωμαστε ομως, γιατι και μουσικη παιξαμε, και καλα λογια ακουσαμε απο τους fans, και καλα περασαμε, και ολοι προτιμαμε να παμε ενα tour, παρα διακοπες σε καμμια παραλια. Αλλα τα 150 ευρω που 'βγαλαμε' καλυπτουv μιση μερα σε studio.
Ποια λεφτα να βγαλουμε ρε Γιωργο? Επειδη γουσταρουμε παιζουμε αλλα δεν θα ζουμε και σαν σκλαβοι για να πληρωνουμε την κ@υλα μας με την μουσικη. Κατι τετοιες νοοτροπιες πλασσαρουν οι εταιριες και στους καβαλημενους πιτσιρικαδες που δεν εχουν δει λογαριασμο ΔΕΗ στη ζωη τους και τους τρωνε το μεδουλι, ενω αυτοι βγαζουνε λεφτα με το τσουβαλι. Εχεις την εντυπωση οτι με ολο το 'χαμο' για την πειρατεια οτι οι εταιριες βγαινουν χαμενες? Οι εταιριες απλα βλεπουν το profit margin να πεφτει, οι καλλιτεχνες επωμιζονται το πραγματικο κοστος. Και εμεις ακομα που εχουμε δισκογραφικη, βλεπουμε ελαχιστα εσοδα απο τις πωλησεις CD, ισα ισα για να καλυψουν τα δικα μας εξοδα για τον προηγουμενο δισκο, ενω η εταιρια εκανε αποσβεση μεσα στο πρωτο εξαμηνο. Ετσι και στα live, το μαγαζι βγαζει φραγκα, και τα συγκροτηματα τρεχουν για χορδες, βενζινες, πεννες, μπαγκετες, demos... Για βαλτα σε μια σειρα αγορι μου και δες το θεμα λιγο πιο ολοκληρωμενα.
Σ