Για να καταλάβουμε λίγο καλύτερα τι συμβαίνει, απλά θα αναφέρω, ότι το ποτενσιόμετρο είναι ουσιαστικά μια μεταβλητή αντίσταση.
Καθώς γυρίζουμε το pot, μία μικρή επαφή αλλάζει θέση και το μήκος του αγώγιμου υλικού μέχρι την άκρη, καθορίζει την αντίσταση.
Υπάρχουν:
Γραμμικά ποτενσιόμετρα όπου η μεταβολή της αντίστασης γίνεται ομοιόμορφα, δηλαδή αν το ποτενσιόμετρο είναι ας πούμε 100ΚΩ στην
μέση θα δίνει 50ΚΩ, και
Λογαριθμικά ποτενσιόμετρα όπου η μεταβολή γίνεται αδιαβατικά, δηλαδή λίγο στην αρχή μέχρι και την μέση και περισσότερο έως πολύ περισσότερο στο τέλος. Το ίδιο ποτενσιόμετρο των 100ΚΩ σε λογαριθμικό, στην
μέση μπορεί να δίνει ίσως 5 ή 10ΚΩ.
(βλέπετε ήδη μία συνάφεια με το πρόβλημα?)
Υπάρχουν λοιπόν διάφοροι παράγοντες που μπορεί να προκαλούν το φαινόμενο που περιγράφηκε:
1.
Το ποτενσιόμετρο είναι βρώμικο ή/και κακής ποιότητας και δεν δίνει την σωστή αντίσταση. Στο τέλος πολλών ποτενσιόμετρων κακής ποιότητας μαζεύονται σκόνες που κάνουν την μεταβολή της αντίστασης απρόβλεπτη. Το φαινόμενο αυτό το γνωρίζετε καλά ίσως από το "χρατς-χρατς" (!) που κάνουν τα ποτενσιόμετρα σε παλιούς ενισχυτές. Αυτός ο ήχος είναι καθαρά αυτή η περίπτωση.
2.
Χρησιμοποιήθηκε κατά λάθος, άλλη τιμή προτενσιόμετρου από την ενδεδειγμένη. Αν ας πούμε έπρεπε να είχαμε ένα pot 10KΩ και βάλαμε των 100ΚΩ, τότε υπάρχουν περιπτώσεις ανάλογα με το κύκλωμα όπου όλο το εφε δημιουργείται στο τελευταίο 1/10 της διαδρομής του ποτενσιόμετρου.
3.
Χρησιμοποιήθηκε κατά λάθος αντί για γραμμικό, λογαριθμικό ποτενσιόμετρο οπότε και πάλι όλη η διαφορά συμβαίνει στην απότομη πλευρά της λογαριθμικής αύξησης της αντίστασης, στην αρχή ή το τέλος, ανάλογα με την κατασκευή και την καλωδίωση του συγκεκριμένου ποτενσιόμετρου.
Στην κιθάρα συνήθως χρησιμοποιούνται Λογαριθμικά ποτενσιόμετρα για το Volume και Γραμμικά για το Tone. Έτσι γίνονται αρκετά λάθη, όταν μπερδεύονται τα δύο.
Αν τα ανωτέρω λάθη σου φαίνονται τραβηγμένα από την εμπειρία μου σου λέω ότι είναι πολύ συνηθισμένα σε μαζικές γραμμές παραγωγής προϊόντων χαμηλής ποιότητας.
Ρίξε μια ματιά σε αυτό το
Άρθρο, ένα από τα άπειρα που περιγράφουν με απλά λόγια τα ποτενσιόμετρα στην κιθάρα και δες στο κεφάλαιο "Taper" όπου λέει ακριβώς αυτό που περιγράφεις, δηλαδή ότι
"if your tone control seems concentrated in the last 10% of the rotation, you need to replace the log pot with a linear model"Επιμύθιο για τον φίλο: Πρέπει να ανοίξεις την κιθάρα σου και να δείς τι συμβαίνει και αν μπορείς, να αλλάξεις το ποτενσιόμετρο που φταίει με ένα της σωστής τιμής, Γραμμικό για το Tone και καλής ποιότητας.