Όπως είχα γράψει και πρόσφατα, με έτρωγαν τα χέρια μου να φτιάξω κάποια πετάλια από kit που χρειάζομαι και έτσι
παράγγειλα 2 DIY κιτς από τον Ευρωπαίο αντιπρόσωπο της BYOC, δύο πετάλια που ήθελα εδώ και καιρό,
ένα Phaser και ένα Flanger.
Τα κιτ αυτά
είναι εξαιρετικά καλοσχεδιασμένα, υπερέχουν σε σχεδιασμό, υλικά και ευελιξία από τα πετάλια στα οποία έχουν βασιστεί και επιπλέον ως ιδιο-κατασκευαζόμενα,
είναι πολύ πιο οικονομικά από τα έτοιμα. Παράλληλα, με την προσοχή που βάζει κανείς στις δικές του κατασκευές, μπορούν να είναι πιο αξιόπιστα και προσεγμένα, έως επίσης και πολύ πιο όμορφα, χωρίς να υπολογίσουμε την προσωπική ικανοποίηση που παίρνει κανείς φτιάχνοντας τα, η οποία αγγίζει τα όρια του εθισμού!..
Κατωτέρω, περιγράφω για όσους ενδιαφέρονται, όλη την διαδικασία κατασκευής ενός
BYOC Classic Phaser. Το Phaser αυτό είναι βασισμένο στο κλασσικό MXR Phase 90, όμως είναι επιπρόσθετα: πρώτον
είναι True Bypass, δεύτερον εκτός του κλασσικού RATE έχει
ένα επιπλέον ρυθμιστικό για το DEPTH που δεν υπάρχει στο original και τρίτον επιπλέον
υποστηρίζει ταυτόχρονα Μπαταρία και Power Supply 9-18v χωρίς να απαιτείται η αφαίρεση της μπαταρίας.
Τέλος, στις απίθανα εκτενείς οδηγίες από site και στο forum της εταιρείας, για το ίδιο κιτ του BYOC Classic Phaser, για ακόμα πιο τρελούς «Modάκηδες»,
υπάρχουν προτάσεις με συγκεκριμένα κυκλώματα για την πρόσθεση 4άρων ακόμα MODS, για pot
FEEDBACK, για pot
ΜΙΧ και για διακόπτες
45/90 και για ήχο
Vibe/Phase. Σχεδιάγραμμα και links από αυτά τα mods από το forum της BYOC παραθέτω στο τέλος.
Λίγα
Links για να σας βάλω στην κουβέντα:
Ο κατασκευαστής των κιτ, BYOC που σημαίνει Build Your Own CloneDe Gier, ο Ευρωπαίος αντιπρόσωπος της BYOCΤο συγκεκριμένο πετάλι που κατασκευάζουμε, BYOC Classic Phaser Οι αναλυτικές οδηγίες του κατασκευαστή για το συγκεκριμένο πετάλι Reviews από το Harmony Central για το συγκεκριμένο πετάλιΞΕΚΙΝΑΜΕ:Το πετάλι στο κιτ, όπως το παρέλαβα από τον Ευρωπαίο αντιπρόσωπο:

Τα
περιεχόμενα του κιτ. Όλα όσα χρειάζεται κανείς για να φτιάξει το πετάλι, πλην των εργαλείων συγκόλλησης και των απαραίτητων για τον χρωματισμό του κουτιού:

Τα υπόλοιπα
εργαλεία που χρειάζονται και δεν περιέχονται στο κιτ: Κολλητήρι, Καλάι (καλής ποιότητας), πενσούλα κοπής, τσιμπίδα, τανάλια απογύμνωσης καλωδίων, και για τους προχωρημένης ηλικίας «ΠΟΥΡΟΚΕΡΣ» (δική μου λέξη!..) σαν και εμένα με πρεσβυωπία, γυαλιά, φώς και λάμπα μεγέθυνσης:

Τα υπόλοιπα
υλικά που χρειάζονται για την βαφή του αλουμινένιου κουτιού: Αστάρι αλουμινίου (γκρι), διαλυτικό ειδικό για αστάρι (προσοχή το αστάρι δεν διαλύεται σε νέφτι ή κοινό διαλυτικό, την πάτησα στην αρχή και δεν μπορούσα να καθαρίσω το πινέλο!.., όμως το ειδικό αυτό διαλυτικό κάνει και για τα χρώματα), τα βασικά χρώματα για μέταλλο, Άσπρο, Κόκκινο, Κίτρινο και Μπλε (από τα οποία, με ανάμιξη μπορούμε να φτιάξουμε όποιο άλλο χρώμα θέλουμε) και πινέλα.

Με τις οδηγίες ανά χείρας,
ξεκινάμε την προσαρμογή των υλικών πάνω στην πλακέτα και την σταδιακή συγκόλληση τους, όπως προτείνει ο κατασκευαστής, με την σειρά ύψους τους που εξέχουν από την πλακέτα, πρώτα δίοδοι, μετά αντιστάσεις, ολοκληρωμένα (op-amps) πυκνωτές, τρανζίστορ, κλπ.
Η αναγνώριση των τιμών των διαφόρων εξαρτημάτων είναι πολύ απλή, καθώς οι οδηγίες περιγράφουν όχι μόνο πως πχ διαβάζουμε τις τιμές με τα χρώματα στις αντιστάσεις, αλλά και για όσους βαριούνται να μαθαίνουν απ’ έξω χρώματα, περιγράφονται και κατευθείαν τα χρώματα κάθε εξαρτήματος. Έτσι είναι πολύ δύσκολο να κάνει κάποιος λάθος στην τοποθέτηση. (Μπορεί όμως κάποιος να κάνει μία αστοχία στην συγκόλληση, όπως πχ έκανα εγώ!..) Συγκολλούμε λίγα-λίγα, και στην συνέχεια κόβουμε τα περισσεύματα από τους ακροδέκτες από όλα τα εξαρτήματα μας.

Στην συνέχεια
προσαρμόζουμε καλώδια στην πλακέτα, και προχωράμε στην σύνδεση της με τα βύσματα και τα ποτενσιόμετρα. Και πάλι οι οδηγίες είναι καταπληκτικά αναλυτικές.


Τώρα είναι η ώρα της αλήθειας! Δουλεύει το πράγμα?
Ώρα να το συνδέσουμε με την κιθάρα, την μπαταρία και το ενισχυτή και να δούμε τι γίνεται.

Ωραία, δουλεύει το Bypass, το κύκλωμα όμως?
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ! Δεν ακούγεται τίποτα!!.. Κάτι έχω κάνει λάθος.. δεν είναι στην τοποθέτηση των υλικών, την έκανα με προσοχή (και δεν περίσσεψε και τίποτα (!), καλό σημάδι) κάτι μάλλον στραβό έγινε στο κόλλημα, κάπου υπάρχει μία μικρή αστοχία, ένα μικρό βραχυκυκλωματάκι.. Ώρα για το
εργαλειάκι της «ΑΠΟΛΑΘΩΣΗΣ!!!!..» (debugging!..)

Αυτό είναι ένα εξαιρετικά απλό εργαλειάκι το οποίο έφτιαξα με βάση οδηγίες και πάλι από το site της BYOC. Αυτοί το λένε
Signal Tester. Στην πραγματικότητα όπως φαίνεται και στις
οδηγίες κατασκευής του είναι ένας απλός πυκνωτής σε σειρά με ένα βύσμα κιθάρας. Εγώ το βάσισα σε ένα παλιό χαλασμένο δοκιμαστικό κατσαβίδι, απλά για να έχω κάτι μυτερό. Θα μπορούσε να έχει στο τέλος του και ένα απλό καρφί..

Το βύσμα του Signal Tester μπαίνει στον ενισχυτή, το κροκοδειλάκι στην γείωση της μπαταρίας και με την ακίδα μπορούμε να ακουμπήσουμε όπου θέλουμε στο κύκλωμα και να «ακολουθήσουμε» το σήμα της κιθάρας, μέχρι όπου σταματάει, και εκεί θα είναι λογικά το πρόβλημα. Ο πυκνωτής κόβει οποιοδήποτε σταθερό voltage (DC) από το να πάει και να κάνει ζημιά στον ενισχυτή και επιτρέπει μόνο το εναλλασσόμενο voltage (ΑC), δηλαδή το σήμα της κιθάρας να περάσει και να ακουστεί.

Μετά από ακριβώς 2 λεπτά δοκιμές, περιόρισα το «πρόβλημα» σε μία μικρή περιοχή της πλακέτας. Και να ο
ΈΝΟΧΟΣ: Μία μικρή τριχοειδής γραμμούλα καλάι από το κόλλημα βραχυκύκλωσε δύο σημεία. Μία μικρή επέμβαση και λίγο ξύσιμο και..
..ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΟΛΑ ΜΙΑ ΧΑΡΑ!!.. To σήμα ακούγεται, και το Phaser Phaseάρει (!!!..) μία χαρά.
Ρυθμίζω το μικρό pot πάνω στην πλακέτα (το οποίο ρυθμίζει το bias των JFETs) με προσοχή, και πολύ ακρόαση,
μέχρι να πετύχω ακριβώς την χροιά του Phase effect που μου αρέσει περισσότερο!.. Να κάτι ακόμα που δεν σου δίνουν τα εργοστασιακά πετάλια..
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ >>>>