Πολλα σωστα πραγματα εχουν γραφτει παραπανω. Ωστοσο, ειναι πολλες οι μεταβλητες...Στο τελος της ημερας αυτος που ακουγεται σαν metallica στην ακουστικη θα ακουστει και στον cube και αυτος που το τραβαει στο srv θα ακουγεται ετσι ακομη και απο "metal" στημενο συστημα.
Η οπως ειπε κ ο manuell barrueco (κλασσικος παιχταρας!) :προσπαθησα να παιξω rock με ηλεκτρικη και παραημουν "καθαρος"...!Δεν του εβγαινε...
Ενα απλο πραγμα που προσεξα και πανω κατω τεινει να επαναλαμβανεται, ειναι οτι θελει προσοχη σε ποιο σημειο της αλυσιδας ειναι το eq και πως θα το πειραξεις.
Περιπτωση 1: πεταλακι eq οπως το γνωστο boss π.χ. Σημειο: μπροστα απο την εισοδο του σηματος μεταξυ κιθαρας και ενισχυτη.
Κιθαρα--------πεταλακι eq--------ενισχυτης
Αν καποιος το κανει αυτο και περιμενει οτι θα λειτουργει οπως "βαζω πριμα, αυξανουν τα πριμα, βαζω μπασσα το ιδιο" δεν προκειται να γινει.
Εδω μιλαμε οτι ρυθμιζεται το ποσο των πριμων π.χ. που προκειται να παραμορφωθουν. Πολυ απλα γιατι ακομη δεν εχει γινει το μπαμ της παραμορφωσης στο σημα. Θα ακουσετε για treble boosters. Ε δεν ειναι κ πολυ μακρια. Το γνωστο "κολπο" βαζω ενα tube screamer για booster πριν απο τον ενισχυτη πανω κατω αυτο κανει, κοβει πολλα μπασσα και ενισχυει καποιες αλλες συχνοτητες. Δεν ειναι τυχαιο οτι ιδιαιτερα για metal ο ρολος του δεν ειναι καν distortion: Οι πιο συχνες ρυθμισεις του ειναι level τερμα, distortion λιγο εως καθολου, πανω στο βρωμικο καναλι του ενισχυτη και οχι στο καθαρο!!! Πανω κατω το κανεις κ με το eq πεταλακι αν κοψεις ραψεις αντιστοιχες συχνοτητες και ανεβασεις το level. Γενικα, σκεφτειτε το eq πριν τον ενισχυτη σαν να ειχε η κιθαρα αλλους (θηρια!) μαγνητες, αλλους με περισσοτερα πριμα αλλους με μπασα κτλ.
Περιπτωση 2: Τα eq του ιδιου του ενισχυτη...Γνωστα και ως "tonestack". Τα κουμπακια πανω στο μηχανακι ρε παιδι μου!
Κιθαρα----------ενισχυτης-κουμπακια πανω στον ενισχυτη...
Συνηθως ειναι bass-mid-treble της ποικιλιας fender marshall σε διαφορες παραλλαγες. Προσφατως βγηκε ενας 50 watt λαμπατος με νεες πατεντες χωρις βαριους μετασχηματιστες που κανει χρηση μονο bass treble με πολυ καλα αποτελεσματα (χρησιμοποει φιλτρα eq απο hi fi ενισχυτες.) Στην πλειονοτητα των περιπτωσεων εστω και με διαφορετικο τροπο, τα "tonestacks" αυτα ειναι μετα την παραμορφωση. Δηλαδη το σημα μπηκε εφαγε τις σφαλιαρες του μερικες φορες (gain stages, clipping diodes η ο,τι κανει ο καθενας) και απο εκει και μετα ο,τι βγηκε βγηκε, εξαρτωμενο εν πολλοις απο την κιθαρα σας, δλδ κιθαρα με παχυ ηχο (les paul π.χ), με λεπτο κ κομμενα μεσαια (strat π.χ.) δινουν σαφως διαφορετικα αποτελεσματα. Εκει ερχεται το bass mid treble παιρνει το αποτελεσμα και το διαμορφωνει...κοβωντας-προσθετωντας...bass mid και treble στο ηδη παραμορφωμενο σημα. Υποψην οτι οι strat και οι les paul ειναι χιλιοπαιγμενες και πανω κατω ολοι οι κατασκευαστες θελουν να ακουγονται καλα οι ενισχυτες τους με αυτες. Δεν μου φαινεται παραξενο οτι ο κος Rivera εχει ποτενσιομετρα mid π.χ. τα οποια τα τραβας και αλλαζουν τις συχνοτητες απο "les paul" μεσαια στο να ταιριαζουν σε "strat".
Υποσημειωση. Μερικοι (ελαχιστοι) ενισχυτες εχουν τα bass mid treble πανω στον ενισχυτη, αλλα πριν απο την παραμορφωση(συγκεκριμενα, μετα απο την πρωτη λυχνια που συναντα το σημα). Τετοιοι ειναι παλιοι marshall, τα 2 πρωτα καναλια του jvm, η σειρα mark της mesa και ισως οι dc-studio-f(σε παραλλαγη), οι dumble, οι two-rock. Ασχετα με τον προσανατολισμο τους (vintage rock, metal, blues κτλ) θα δειτε οτι πανω κατω λειτουργουν σα να εχεις "αυτονομα" booster για την καθε μπαντα (αλλα επηρεαζονται και μεταξυ τους) οπως στην περιπτωση 1. Αν ρωτησετε τον κο johhnie Darko αν το studio preamp επαιζε καλα με το bass στο 0 το mid ελαχιστο στο 1-2 και το treble ακομη και τερματισμενο θα σας πει, ναι, κ μαλιστα με αρκετα παχυ ηχο!!! Μονο που για να εχεις, την απολυτη ευελιξια, χρειαζεσαι και παλι eq μετα την παραμορφωση το οποιο μας παει στην περιπτωση...
Περιπτωση 3: Δε μου φτανει θελω κι αλλο! Τι? EQ στη Loopα. Πως? ειτε πεταλακι, ειτε rack unit. Προσοχη στις αντιστασεις του σηματος (hi-lo απλοποιημενα) ωστε να ταιριαζουν με πεταλακια η εφφεδιερες αντιστοιχα.
Εδω ειμαστε ενα βημα πριν τον τελικο. Ασχετα με το τι καναμε, το σημα μπηκε βγηκε σφαλιαριστηκε παραμορφωθηκε κτλ παιξαμε και με τα eq του ενισχυτη...Κ ομως κατι δεν ειναι απολυτα καλα...
Ενα eq στη λοοπα ανοιγει φανταστικες δυνατοτητες. Αν σε ενοχλει μια συχνοτητα στο περιπου και δεν βγαινει με τα eq του ενισχυτη κτλ, μπορεις ισως να τη βγαλεις ετσι...Μπορεις να κανεις ηχεια να μπουμαρουν, να μη μπουμαρουν...γενικα μπορεις! Σε ενοχλει ο συνδυασμος V30 με EL84 και marshall? Οσο και να πειραξες τον ενισχυτη γρατζουναει? Που? Στα 2,8 khz? Βγαλτο. Λεμε τωρα. Το σκεπτικο ομως ειναι αρκετα αυτο.
Προσοχη οτι η λοοπα καλο ειναι (για μενα, απαραιτητο) να ειναι σειριακη και οχι παραλληλη. Μια παραλληλη λοοπα, ακομη κ αν εχει 100% Mix ειναι ενα παραλληλο κυκλωμα? Παντως δε μου φαινεται να συμπεριφερεται το ιδιο με μια σειριακη οταν βαζω eq. Το ιδανικο θα ηταν, κ οι δυο τυποι σε εναν ενισχυτη αλλα αυτο ειναι αλλη ιστορια.
Οσο για τους μεταλλαδες που γουσταρουν το "θεικο" καλπαζον palm mute με σφικτο πυκνο ηχο, για μενα προσωπικα το "κολπο" ειναι ενα:
Κοψτε τα μπασσα πριν να παραμορθωθει το σημα. Οταν παραμορφωνεις πολυ μπασο τοτε, ο ηχος γινεται σα fuzz πεταλι, μπορει να εχει τη χρηση του αλλα το one δεν προκειται να το παιξεις ετσι και να γουσταρεις. Θα μου πεις, να παρει η ευχη, θελω μεγαλο τεραστιο ηχο να μου κουναει το στομαχι σε καθε συγχορδια, αν κοψω τα μπασα τι γινεται?
Το επομενο βημα ειναι να τα προσθεσεις μετα, αφου παραμορφωθει το σημα ειτε απο τα eq του ενισχυτη ειτε απο καποιο eq στη λουπα. Το οτι τα κοβεις πριν την παραμορφωση δεν σημαινει οτι δε θα εχεις μπασο στο σημα σου. Απλα σημαινει οτι θα ειναι σφικτο, και οχι ζελεδιασμενο...παραμορφωμενο.
Ο τροπος? Μαλλον με treble booster (που ουσιαστικα βγαζει πιο πανω τα πριμα κ παραταει τα μπασσα) ειτε με tube screamer (παρομοιο...) ειτε απλα με eq πεταλακι. Μετα, ξαναπροσθετεις μπασσο ειτε απο τα eq του ενισχυτη ειτε με καποιο eq στη λουπα.
Μετα απο αυτα οπως τουλαχιστο ισχυουν για μενα, θεωρω οτι ειναι μαλλον αδυνατο να μοιραζομαστε ρυθμισεις μεταξυ διαφορετικων ενισχυτων/κιθαρων και εντελει ακομη και διαφορετικων παικτων.
Οσοι ομως εχουν μια απο τις πιο δημοφιλεις πεταλιερες οπως pod x3 κτλ, τα οποια καλως η κακως συχνα αδιαφορουν!!! για το εισερχομενο σημα!!!, πιστευω οτι μπορουν να μοιραστουν patch ποσο μαλλον οταν δεν τα χρησιμοποιουν σε ενισχυτη κιθαρας αλλα σε ουδετερα μονιτορ κτλ.
Δοκιμαστε παντως ενα απλο μοντελο στο pod π.χ. marshall με λιγο gain οπως plexi η πιο χαρακτηριστικα jcm800 οσοι εχετε. Απο τα effects (stomp) βαλτε ενα tubescreamer με δrive 18% και level 70%+!!! Νομιζω οτι η διαφορα ειναι εμφανης. Μοντελλα οπως τo treadplate (rectifier) με αργο βαρυ και ζελεδιαστο μπασο με τερμα gain επισης ωφελουνται πολυ απο αυτη την τεχνικη...