μερικα tips για το συγκεκριμενο, για να εχουμε υποψην πριν προχωρησουμε στην κατασκευη. Αν οι τεχνικες λεπτομερειες σας τρομαξουν, αψηφιστε τες γιατι τοσοι και τοσοι εχουν φτιαξει fuzzface και ας μην ξερουν απο ηλεκτρονικα.
- οπως και να φτιαξετε το fuzzface, θα παραμορφωσει. Αν ομως θελετε να ειναι σωστο, πρεπει να εχει γλυκο ασυμμετρο κλιπαρισμα, με μια σταλια octave-up και να καθαριζει με το κατεβασμα του volume της κιθαρας. Οποτε, συνεχιστε το διαβασμα:
- κατα γενικη ομολογια τα τρανζιστορ γερμανιου ακουγονται πολυ διαφορετικα απο τα σιλικονης στο fuzzface. Τελειως διαφορετικος ηχος. Συμφωνω απο προσωπικη εμπειρια. Δεν μπορω να πω αν ειναι καλυτερα αλλα σιγουρα ειναι αλλος ήχος. Ισως σε καποιους αρεσουν τα σιλικονης αλλα αν θελετε ο ηχος να μοιαζει με του Hedrix (λεμε τωρα...) θελει γερμανιου. Τα σιλικονης δεν ακουγονται ασχημα αλλα ειναι πολυ "harsh", τα γερμανιου ειναι πολυ γλυκα και μελωδικα. Καποιοι λενε πως με πυκνωτακια κοψιματος των πριμων (μεταξυ Collector & Emitter) γλυκαινουν τον ηχο των σιλικονατων, δεν εχω γνωμη σε αυτο.
- τα τρανζιστορ γερμανιου ειναι ιδιοτροπα απο την φυση τους (βλ. τεχνολογια τους). Παρτε εικοσι τεμαχια του ιδιου μοντελου απο τον ιδιο κατασκευαστη, μετρηστε τα και θα δειτε μεγαλες αποκλισεις απο τεμαχιο σε τεμαχιο. Η λεξη "προδιαγραφες" ειναι κατι τελειως ελαστικο για αυτα. Οι παραμετροι που αλλαζουν ειναι σημαντικοι για τον ήχο τους, και ειναι η Απολαβη (ενισχυση) και το leak current (δεν ξερω την ελληνικη ορολογια, μαλλον ρευμα διαρροης). Οι παραμετροι αυτοι, ειναι καθοριστικοι για την επιλογη των καταλληλων τρανζιστορ οπως γραφω στην επομενη παραγραφο. Επισης, το ιδιο τεμαχιο (τρανζιστορ) εχει αλλη συμπεριφορα οταν ειναι κρυο, αλλη οταν ζεσταθει, αλλη τον χειμωνα, αλλη το καλοκαιρι. Δυστυχως, ο μονος τροπος να σταθεροποιησουμε τις αποδοσεις τους ειναι να μην τα χρησιμοποιησουμε και να βαλουμε σιλικονης που ειναι αξιοπιστα. Αλλα ειπαμε οτι θελουμε ηχο Hedrix οποτε τα γερμανιου ειναι μονοδρομος. Οποτε, ή αγοραζουμε δυο ντουζινες γερμανιου και τα μετραμε μεχρι να βρουμε τα σωστα (πολλα τα λεφτα ομως) ή αγοραζουμε μόνο δυο τεμαχια απο το Banzai γιατι οι μαγκες τα εχουν μετρησει μονοι τους και τα εχουν σε κατηγοριες αναλογα με την Απολαβη τους. Δειτε
εδω την κατηγοριοποιηση. Η απολαβη αναφερεται ως Hfe.
- Ειτε βαλουμε γερμανιου είτε σιλικονης, ο κανονας λεει πως και τα δυο τρανζιστορ πρεπει να εχουν χαμηλη απολαβη (ενισχυση) και πως το πρωτο να εχει λιγο μικροτερη απο το δευτερο . Σαν μπουσουλας, το πρωτο να εχει hfe: 70-90 και το δευτερο 100-120. Απαγορευονται δια ροπαλου τα υψηλης απολαβης > 150. Αλλιως δεν καθαριζει ο ηχος με το κατευασμα του Volume της κιθαρας. Επισης, πρεπει να εχουν χαμηλο leak current <300mA.
- το εφε δεν θελει αλλο εφε μπροστα του, ειτε booster είτε buffer είτε overdrive είτε φιλτρα, γιατί θα αλλαξει πολυ ο ηχος του. Είναι το μοναδικο εφε της πιατσας που εχει και θελει χαμηλη αντισταση εισοδου για να ακουγεται οπως πρεπει.
- οπως ειπε ο Ανδριανος, επειδη το κυκλωμα ειναι υπερβολικα λιτο, ο ηχος εξαρταται κατα 90% απο αυτα τα δεκα-εντεκα εξαρτηματα του fuzzface, δηλαδη απο το αν ειναι γερμανιου/σιλικονης, απο το αν οι αντιστασεις ειναι ανθρακα/metal film, απο το αν μια αντισταση ειναι 470Ω ή 330Ω κτλ.... Για τα τρανζιστορ τα αναλυσαμε πριν. Οι περισσοτεροι επιλεγουν αντιστασεις ανθρακα γιατι τους αρεσει ο θορυβος (φυσημα) που ειναι (δηθεν) vintage. Τελος παντων... Οι αντιστασεις metal film καθως ειναι νεοτερης τεχνολογιας και χαμηλων ανοχων 1%, παραγουν μικροτερο θερμικο θορυβο-φυσημα. Οι τιμες των αντιστασεων παιζουν ρολο στην πολωση (bias) των τρανζιστορ, που με την σειρα της παιζει με την ποσοτητα ενισχυσης-απολαβης => ποσοτητα παραμορφωσης. Επισης, οι τιμες των αντιστασεων παιζουν με την ασυμετρη ενισχυση του ακουστικου σηματος. Θελουμε ασυμετρο clipping γιατι συντελει τοσο στην γλυκητητα του ηχου οσο και στο εφε του octave-up.
- αρκετοι λενε πως το fuzz face ακουγεται καλυτερα με παλια μπαταρια που εχει πεσει η ταση της, παρα με καινουργια που εχει ακριβως 9v.
-οσον αφορα την γειωση ο κανονας λεει οτι αν βαλουμε npn τρανζιστορ (ειτε σιλικονης, ειτε γερμανιου) πρεπει να εχουμε αρνητικη γειωση (η συνηθης γειωση που εχουμε σε ολα τα πεταλια), ενω αν βαλουμε pnp τρανζιστορ (ή Si ή Ge) πρεπει να εχουμε θετικη γειωση (πραγμα σπανιο στην εποχη μας). Γενικα, η θετικη γειωση και τα pnp transistor ειναι καταλοιπα αλλων δεκαετιων και σημερα θεωρουνται απολιθωματα (οπως και τα τρανζιστορ γερμανιου). Η θετικη γειωση δεν ειναι συμβατη με την τροφοδοσια ολων των αλλων πεταλιων που εχουμε, δηλ δεν μπορουμε να βαλουμε το fuzzface μαζι με αλλα πεταλια στο ιδιο τροφοδοτικο, και θα μπερδεψει πολυ κοσμο που δεν ειναι εξοικιομενος με τα ηλεκτρονικα, οπως σωστα ανεφερε ο Ανδριανος. Με μπαταρια αλλαζει το πραγμα. Θεωρητικα τρανζιστορ pnp μπαινουν σε αρνητικη γειωση αλλα πρακτικα κανουν σφυριγμα και βομβο.
- ο αστικος θρυλος λεει οτι το fuzzface εγινε κατα λαθος παραμορφωση και προοριζοταν για καθαρος προενισχυτης (booster). Εκεινη την εποχη τα κυκλωματα Smitt-trigger (βλ. fuzzface) χρησιμοποιουνταν κατα κορον στην προενισχυση καθως ηταν ο μοναδικος τροπος να παρουν το μεγιστο των δυνατοτητων (= απολαβη=ενισχυση) απο τα "προβληματικα" τρανζιστορ γερμανιου.
ΥΓ. αν οι τεχνικες λεπτομερειες σας αποτρεπουν, δειτε τις σαν "ψιλα γραμματα" και ξαναδιαβαστε την δευτερη παραγραφο που λεει οπως και να το φτιαξετε δουλευει αλλα δεν θα ειναι τελειο.